چکیده:
شواهد علمی موجود برای نشاندادن کارایی طولانی مدت تصحیح های نوشتاری، محدود به مطالعاتی ست که به تاثیر بازخورد متمرکز بر ارتقای دقت دستوری دو جنبة خاص از حروف تعریف انگلیسی پرداخته اند. بدیهی ست تصحیح های متمرکز، هربار تنها یک یا دو نوع اشتباه دستوری را هدف قرار می دهند و در دورههای آموزشی مهارت نگارش بی اعتبارند. هدف پژوهش حاضر مطالعة واکنش ساختارهای مختلف ، به تصحیح هایی است که اعتبار بیشتری در کلاسهای آموزشی دارند. با استفاده از طرح آزمایشی پیش آزمون جـ پس آزمون، واکنش طولانی مدت سه ساختار دستور زبان انگلیسی (حروف اضافه ، مصدر و جمله های شرطی غیرواقعی ) به بازخورد نوشتاری نیمه متمرکز، غیرمتمرکز و بازنویسی بررسی شد؛ نتایج نشان داد، در پس آزمون تاخیری ــ که یک ماه پس از مداخلة بازخوردی اجرا شد ــ کارکرد زبانآموزان گروههای آزمایشی ، تفاوت معناداری با گروه کنترل نداشت . همچنین پیشرفت معناداری در هیچ یک از گروهها نسبت به پیش آزمون دیده نشد.
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از طرح آزمایشی پیش آزمون جـ پس آزمون، واکنش طولانی مدت سه ساختار دستور زبان انگلیسی (حروف اضافه ، مصدر و جمله های شرطی غیرواقعی ) به بازخورد نوشتاری نیمه متمرکز، غیرمتمرکز و بازنویسی بررسی شد؛ نتایج نشان داد، در پس آزمون تأخیری ــ که یک ماه پس از مداخلة بازخوردی اجرا شد ــ کارکرد زبانآموزان گروههای آزمایشی ، تفاوت معناداری با گروه کنترل نداشت .
(Ellis et 2008; Bitchener, 2008; Idem &Knoch, 2008; Idems, 2010; Sheen, 2007) نتایج پژوهش های اخیر نشان می دهند، تصحیح های نوشتاری متمرکز به ارتقای دقت استفاده از دو کاربرد حروف تعریف انگلیسی ــ یعنی ، کاربرد حرف تعریف معین برای اشاره به یک مقولة آشنا برای شنونده و کاربرد حرف تعریف نامعین برای اشاره به یک مقولة ناآشنا برای شنونده ــ کمک می کند؛ اما دربارة تأثیر مثبت تصحیح های متمرکز بر سایر جنبه های دستور زبان انگلیسی ، شواهد بسیار اندکی وجود دارد.
برای نمونه ، در مطالعة بیچینر (٢٠٠٨)، زبان آموزانی که تصحیح های متمرکز دریافت کرده بودند، پیشرفت زیادی در دقت دستوری داشتند؛ اما باید درنظر داشت که در مطالعة بیچینر و سایر مطالعاتی که در آن ها از تصحیح های متمرکز استفاده شده، تنها دو کاربرد حروف تعریف انگلیسی برای اشاره به مقولة آشنا و ناآشنا هدف قرار داده شده است و نتایج این گونه مطالعات را نمی توان به سایر نکات دستوری بسط داد."