چکیده:
در سال های اخیر موضوع رضایت شغلی در سازمان ها مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است و صاحبنظران به کاوش و فهم عوامل موثر بر این متغیر انگیزشی علاقه مند شده اند.هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان بیمارستان حافظ شیراز می باشد.جامعه آماری این تحقیق را تمامی کارکنان اداری بیمارستان حافظ در سال 1392 تشکیل میدهد که از این میان تعداد 60 نفر بر اساس فرمول ککران به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند.این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد عدالت سازمانی نیهوف و مورمن(1993)،استاندارد رضایت شغلی پائول اسپکتور(1994)و کارآفرینی سازمانی کوئین و اسلوین(1998)بهره گرفته شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندگانه استفاده شده است و نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:این پژوهش رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی در این سازمان را تائید نمیکند اما کارآفرینی سازمانی،نقشی موثر در بهبود رابطه این دو متغیر دارد.
Job satisfaction in organizations has been of much interest to researchers in recent years so that different
researchers have sought to explore and understand the factors underlying this variable. This study aims to
investigate the relationship between organizational justice and job satisfaction wittth the mediating role of
organizational entrepreneurship among the staff of Hafez Hospital of Shiraz. The study population includes all
of the administrative staff of this hospital in 2013, among whom 60 employees were selected as the sample size
based on Cochran Formula and using simple random sampling method. This is a descriptive and correlational
type of research the data of which have been collected using standard questionnaires including Nihof &
Moormans' (1993) Organizational Justice Questionnaire, Paul Spector's (1994) Job Satisfaction Questionnaire,
and Covin & Slevin's (1998) Entrepreneurship Questionnaire, and analyzed using Pearson correlation coefficient
and multiple regression coefficient. The results are as follow: This research does not support the relationship
between organizational justice and job satisfaction in this organization, but shows that entrepreneurship plays an
effective role in improving the relationship between these two variables.
خلاصه ماشینی:
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای کارآفرینی سازمانی در بین کارکنان بیمارستان حافظ شیراز می باشد.
این بررسی به روش توصیفی از نوع همبستگی صورت گرفته و جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، استاندارد رضایت شغلی پائول اسپکتور (1994) و کارافرینی سازمانی کوئین و اسلوین (1998) بهره گرفته شده است و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چندگانه استفاده شده است و نتایج حاصل به شرح زیر می باشد: این پژوهش رابطه بین عدالت سازمانی و رضایت شغلی در این سازمان را تائید نمیکند اما کارآفرینی سازمانی، نقشی موثر در بهبود رابطه این دو متغیر دارد.
گرچه برای افراد کارآفرین اکتفا به این حد نیز دور از ذهن میباشد و دایما همچون چشمهای جوشان، حرکت و نوآوری را جزو ویژگیهای اصلی خود قرار میدهند، اما برخی از مهمترین و شاخصترین ویژگیهای افراد کارآفرین را میتوان بدین شرح بیان کرد: خوداتکایی و اعتماد به نفس (از نوع خلاق و رهبر مآبانه) پشتکار و استقامت بسیار در مسیر نیل به هدف احساس نیاز درونی به کسب موفقیت و پیشرفت دایمی نهایت استفاده از امکانات و منابع کشف فرصتها و توانایی بهرهبری از فرصتهای آشکار و پنهان ریسکپذیری و قبول خطر و تحمل پذیرش شکست دارای اهداف آرمانی و روشن و البته فراتر از سطح اهداف عرفی مک کلهلند تعریف گستردهتری از کارآفرینی ارائه میکند و فرآیند کارآفرینی را فراتر از کسب و کار بلکه به یک شیوه و منش زندگی تعبیر میکند به طوری که خلاقیت و نوآوری، عشق به کار و تلاش دایمی، پویایی، خطر پذیری، آینده نگری، خلق ارزش، آرمان گرایی، فرصت شناسی، نیاز به پیشرفت و مثبت اندیشی را زیر بنا و اساس زندگی افراد کارآفرین میپندارد.
view the article examines the relationship between perceived organizational justice and job satisfaction of employees of Kerman University of Medical Sciences and Health Services.