چکیده:
این پژوهش که با هدف بررسی رابطه مهارت های ارتباطی با هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی انجام شد، از نوع مطالعات تحلیلی و مدل یابی میباشد که به روش پیمایشی انجام گرفته است . جامعه آماری این پژوهش را مدیران ورزشی استان اصفهان تشکیل دادند که حجم این جامعه برابر با ٥٥٠ نفر میباشد و از میان آن ها ٢٠٧ نفر به صورت تصادفی طبقه ای ـ خوشه ای به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسش نامه های اطلاعات فردی، مهارت های ارتباطی (٠/٨١)، پرسش نامه هوش فرهنگی (٠/٨٥) و پرسش نامه محقق ساخته طبقه بندی مدیران (٠/٨٦) بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار اس .پی.اس .اس و لیزرل استفاده شد. نتایج نشان میدهد که بین مهارت های ارتباطی، هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی رابطه معناداری وجود دارد و مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد. از این رو، لازمه برنامه ریزی صحیح در این سازمان ها به منظور ارتقای مهارت های ارتباطی و هوش فرهنگی برای مدیران ورزشی به عنوان افراد اثرگذار در این سازمان ها ضروری میباشد. علاوه بر این ، ازآن جاکه درصد قابل توجهی از مدیران ورزشی اصفهان به سمت مدیران تقلیدی و سفیر تمایل دارند؛ لذا، لازم است که مسئولان ، راهبردهای مناسبی را در جهت انتخاب افراد مناسب برای پست های مدیریتی داشته باشند؛ زیرا، به نظر میرسد با مدیران تحلیل گر و شهودی، بهتر میتوان چشم انداز روشن تری را برای ورزش استان تصویر کرد.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان میدهد که بین مهارت های ارتباطی، هوش فرهنگی و طبقه بندی مدیران ورزشی رابطۀ معناداری وجود دارد و مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد.
همچنین ، ازآن جاکه هیچ پژوهشی به صورت مستقیم به بررسی رابطۀ بین مهارت های ارتباطی و هوش فرهنگی نپرداخته است ، اما پژوهش هایی که در این مورد به صورت غیرمستقیم انجام شده است که عبارت هستند از:دکوچ و کاشمن ١ (٢٠٠٠) اشاره بر این دارد که هنگامیکه ارتباطی مهم تلقی شود تعهد به وجود میآورد، همچنین ، در این راستا هنگست (٢٠٠٣) اشاره بر این داشت که توانایی ارتباطی، مهم ترین عامل تصمیم گیری سازمان به هنگام استخدام و موفقیت افراد در زمان شروع به کار می باشد.
در این زمینه ، هیچ پژوهشی که بتوان نتایج پژوهش حاضر را به صورت مستقیم با آن مقایسه نمود یافت نشد، اما از آن جاکه در تفسیر پنج دسته طبقه بندی مدیران شامل : مدیران محلی، سفیر، شهودی، تحلیل گر و تقلیدی، وجود مهارت در ارتباط یکی از فاکتورهای مهم میباشد؛ به نحویکه به عنوان مثال ، یکی از مهم ترین ویژگیها در مدیران سفیر اشاره بر این دارد که مدیر به صورت متقاعدکننده ای با اطمینان و اعتماد به نفس ارتباط برقرار میکند و در ارتباط با مدیران تقلیدی بیان شده است که مدیر در ارتباطات بین فردی از مهارت های ارتباطی بالایی برخوردار میباشد و نیز درمورد مدیران شهودی اذعان شده است که مدیر از بینش و بصیرت بالایی برخوردار میباشد؛ لذا، میتوان گفت که این پژوهش ، به درستی مهارت های ارتباطی و طبقه بندی مدیران را تبیین نموده است .
Structural equation modeling of relationship and interpersonal communication on organizational effectiveness between sport managers.
The Relationship between Communication Skills with Cultural intelligence the role on Classification Sport Managers and Presenting Model."