چکیده:
ایجاد جنگ مجازی در ماموریتهای شبیهسازی شده با بهرهگیری از جنگافزارها و سلاحهای دقیق و ظریف، دوربینهای کنترل از راه دور و دیگر فناوریهای دیجیتالی و نظامی در کنار انقلاب اطلاعاتی، همچنین رشد رسانههای گروهی، افزایش و کاربرد تبلیغات در امور جنگی و غیرنظامی، نقش رسانههای گروهی در تخفیف چهره مرگبار جنگها و فضیلتمند جلوه دادن آن، تبلیغات ساختگی برای منافع طراحان این تبلیغات و نه در جهت خواست مردم، کاهش بعد و مسافت میدان نبرد ( به گونهای که جنگ مجازی به خانهها، اینترنت و شبکههای تلویزیونی راه یافته است)، فریب رسانهای که به بدفهمی مردم منجر میشود (جنگ عراق) و دیگر نقش رسانهها سبب شکلگیری بعد نرمافزاری جنگ مدرن شده است. این امر بعد ایدئولوژیکی جنگ سختافزاری دوران جنگ سرد را کاملا متحول کرده است و در میدان نبرد راهی از واقعیت سختافزاری تا مجاز نرمافزاری را پیموده است. این مقاله مختصرا به بررسی جنگ مجازی، نقش رسانههای گروهی و تبلیغات با تاکید بر نمونه فریب رسانهای جنگ عراق پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"گفتمان جنگ مجازی (١) و رسانه های گروهی * مهسا ماه پیشانیان چکیده ایجاد جنگ مجازی در مأموریتهای شبیه سازی شده با بهره گیری از جنگ افزارها و سلاحهای دقیق و ظریف ، دوربینهای کنترل از راه دور و دیگر فناوریهای دیجیتالی و نظامی در کنار انقلاب اطلاعاتی، همچنین رشد رسانه های گروهی، افزایش و کاربرد تبلیغات در امور جنگی و غیرنظامی، نقش رسانه های گروهی در تخفیف چهره مرگبار جنگها و فضیلتمند(٢) جلوه دادن آن ، تبلیغات ساختگی برای منافع طراحان این تبلیغات و نه در جهت خواست مردم ، کاهش بعد و مسافت میدان نبرد ( به گونه ای که جنگ مجازی به خانه ها، اینترنت و شبکه های تلویزیونی راه یافته است )، فریب رسانه ای که به بدفهمی مردم منجر میشود (جنگ عراق ) و دیگر نقش رسانه ها سبب شکل گیری بعد نرم افزاری جنگ مدرن شده است .
بنابراین ، آیا مجازیسازی خشونت ، دگرگونیای در زمینه امور دیپلماتیک ، نظامی و حتی انسانی است ؟ این ، سؤال کلیدی مقاله حاضر است که با مقایسه تطبیقی جنگ مجازی و جنگ ضد شورش و نقش رسانه های گروهی در شکل آزاد آن با تکیه بر بحران عراق سعی دارد پاسخی به آن بدهد، همچنین یادآوری می شود که ایالات متحده در نقش قدرت جهانی، استفاده از انقلاب مجازی را گسترش میدهد."