چکیده:
تحقیق حاضر به کیفیت دلالت آیه شریفه اذ قال الله یا عیسی انی متوفیک و رافعک الی بر قضیه رجوع و بازگشت حضرت عیسی× به دنیا در زمان خروج امام زمان# بازمی گردد. این امر با دقت نظر و کنکاش در گفتار و دیدگاه های مفسران اهل سنت و علمای شیعه پیرامون این آیه شریفه به انجام می رسد. البته پژوهش حاضر بر اساس شیوه تفسیر تطبیقی انجام گرفته تا در کشاکش آن، از یک سو گستره قدرت استدلال به آیه شریفه در این مبحث و نیز میزان دلالت آیه بر مبحث پیش رو مشخص شود و از سوی دیگر، نقاط اشتراک و افتراق میان علمای شیعی و سنی پیرامون این آیه و دلالت های آن روشن گردد. در این راستا نگارنده به مهم ترین منابع فریقین تکیه کرده و در نهایت به این نتیجه دست یافته که آیه رفع عیسی× با استناد به دیدگاه های مطرح در نزد مفسران بزرگ شیعه و اهل سنت ـ هرچند در این زمینه و در تعیین دقیق معنای آیه اختلافاتی بین این مفسران وجود دارد ـ دلالت بر خروج ایشان در آخرالزمان داشته و در نتیجه، کلام ابن عاشور و مراغی در مورد مرگ حقیقی و واقعی حضرت عیسی× هرچند مطابق با ظاهر آیه باشد، صحیح نیست. همچنین در خلال پژوهش حاضر به این مهم دست یافتیم که اراده خداوند تبارک و تعالی بر این امر واقع شد که حضرت عیسی× عمر مقدر خود را در زمین به پایان رساند، ولی خداوند مانع از قتل ایشان توسط گروهی از مسیحیان یا یهودیان شده و او را زنده به سوی خود بالا برده و در زمان ظهور امام زمان# بار دیگر ایشان را به زمین بازخواهد گرداند تا امام زمان و مهدی این امت، زمین را پر از عدل و داد گرداند؛ همان گونه که از ظلم و ستم پر شده بود. ان شاءالله.
خلاصه ماشینی:
دیدگاه علما و مفسرین در دلالت آیه مفسران و اندیشمندان شعیه و اهل سنت در تفسیر آیه رفع عیسی× یعنی آیه شریفه إذ قال الله یا عیسی إنی متوفیک و رافعک إلی (آل عمران : ٥٥) احتمال های گوناگونی را مطرح نموده اند که برخی از آنها به صورت مستقیم بر مسئله نزول ایشان × در آخرالزمان اشاره داشته و برخی دیگر به صورت غیر مستقیم به آن صحه گذاشته و گروه سومی نیز وجود دارد که با این دیدگاه به هیچ عنوان مطابقت ندارد.
ابهام و پیچیدگی این وجه و تعارض آن با این مسئله که حضرت عیسی× فوت نکرده و به صورت زنده به آسمان برده شده (جامع البیان : ٣/ ٢٠٣؛ الکشف و البیان عن تفسیر القرآن : ٣/ ٨١؛ مفاتیح الغیب : ٨/ ٢٣٧) و تقریبا همه مسلمانان ـ برخلاف ادعای مسیحیان که ایشان مصلوب شده و به قتل رسیده ـ نیز به همین امر معتقدند، در مقام زدودن این تعارض ، باعث به وجود آمدن افکار و احتمالات مختلفی از سوی مفسرین متقدم و متأخر شده که در این بخش به آنها خواهیم پرداخت : گفتار اول : منظور از «التوفی» در این آیه ، مرگ واقعی بوده ، ولی خداوند تبارک و تعالی بعد از وفات حضرت عیسی× بار دیگر ایشان را زنده کرده و به سوی خود بالا برده ، یا این که در آسمان ایشان را زنده کرده است .