چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی دلایل استفاده نکردن از پژوهش کیفی در دوره تحصیلات تکمیلی مربوط به حوزه علوم انسانی در دانشگاه کردستان بود. بهمنظور نیل به این هدف، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش تمامی اساتید و محققان حوزه علوم انسانی در دانشگاه کردستان بود که براساس اشباع نظری دادهها، تعداد 11 نفر از آنها به صورت رو در رو مطالعه شدند. برای گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه سازمانیافته و برای تحلیل آنها روش تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد. یافتهها نشان داد، دانش معنایی نامناسب از علم، ناآشنایی کافی از پژوهش کیفی و تردید و اعتمادسازی در محققان و اساتید این حوزه (دلایل برونزا) و پیچیده بودن ماهیت طرح پژوهش کیفی، سخت بودن گردآوری و تحلیل دادهها و مبهم بودن روشهای سنجش اعتبار آن (دلایل درونزا)، دلایلی هستند که به چنین مشکلی دامن زدهاند.
خلاصه ماشینی:
دراینجابه مجموعه دلایلی اشاره شده که درطی تاریخ در نظریه پردازی و توسـعة علـوم انسانی درایران نقشی بازدارنده داشته اند،که از جمله آن هامی توان این موارد رابیـان کـرد: ١) متون دانشگاهی ومحتوای دروس روش تحقیق در علـوم انـسانی ،درایـران ،اغلـب ترجمـه و اقتباسی از برخی کتاب های کشورهای غربی بوده اندکه بیش ترین تأکید این آثار بـر روش هـای کمی در پژوهش های علوم انسانی است ودریافت اغلـب پژوهـشگران ایرانـی از ایـن روش هـا به خصوص در بخش روش های کیفی پژوهش های علوم انسانی ، فاقد انسجام وگستردگی دانش غرب در این زمینه بوده اسـت ؛٢)روش هـای پـژوهش علـوم انـسانی رایـج ، معمـولا برگرفتـه ازدیدگاه های تجربه گرایی حسی ونگرش تحصلی (پوزیتیویستی )اسـت کـه نمـی تواننـد همـة ویژگی های آدمی را مطالعه کنند؛ ٣)گذار از سلطة پارادیم هـای سـنتی بـه پـارادیم هـای جدیـد؛ ٤)تکیه بر فهم شهودی وباطنی و ناتوانی پژوهشگران در تلفیق نظریه با عمـل ؛٥)برخوردهـای بوروکراتیک ، موردی وموضعی با پژوهـشگران ، متفکـران واسـاتید، وتـضییع تـوان علمـی و پژوهشی آن ها؛٦)کم توجهی وبی مهری نسبت به استادان ، متفکرین وپژوهـشگران متمایـل بـه کارهای علمی بنیادین ؛٧)توسعة نظریه پردازی در علوم انسانی ممکن است به ضـرورت تغییـر در ساختار قدرت ختم شود (پور عزت و همکاران ، ١٣٨٨).
بـاایـن اوصـاف ، پژوهش حاضر درپی پاسخ گویی به این سؤال بود: چرا پـژوهش هـای کیفـی بـه رغـم اهمیـت فراوان آن در تولید نظریه های بومی و با وجود ضعف نظریه پردازی در علوم انسانی ، محققان و اساتید این حوزه چندان ازآن استفاده نکرده اند؟ به رغم اهمیت بسیارزیاداین مطلب ، مطالعات تحلیلی وپژوهشی انگشت شـماری دربـارة این مسئله کنکاش کرده اند.
Research Design: Qualitative, Quantitative & mixed method approaches (Second edition).