چکیده:
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه بین عزّت نفس مدیران و اثربخشی مدارس متوسطه دخترانه شهرستان کرمان انجام شد. در این زمینه سوال اساسی این پژوهش آن بود که آیا بین عزّت نفس مدیران و اثربخشی مدارس متوسطه دخترانه رابطه وجود دارد؟ جامعه آماری کلیه مدیران و معاونان مدارس با تعداد 150نفر بودند که در 75 مدرسه دبیرستان دولتی و غیردولتی دخترانه اشتغال داشتند. بنابراین، برای گروه مدیران از روش سرشماری بهجای نمونهگیری استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه عزّت نفس آیزنگ حاوی 30 سوال و پرسشنامه سنجش اثربخشی مدارس حاوی 23سوال بهمنظور توصیف اثربخشی مدارس استفاده شده است. روش پژوهش در این بررسی توصیفی و از نوع همبستگی بود و برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی اسپیرمن و تاوbکندال وخی دو پیرسون، همچنین برای نشان دادن نتایج از نمودارهای پراکنش و میلهای استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین عزّت نفس مدیران و اثربخشی مدارس متوسطه دخترانه رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصله از بررسی رابطه بین ویژگیهای دموگرافیک (سن سابقه مدیریت و مدرک تحصیلی ) و عزّت نفس مدیران مدارس دخترانه نشان میدهد که بین سن و مدرک تحصیلی با عزّت نفس رابطه وجود ندارد، اما بین عزّت نفس و سابقه مدیریت رابطه وجود دارد. همچنین بین سن و سابقه مدیریت با اثربخشی رابطه وجود دارد، ولی بین مدرک تحصیلی و اثربخشی رابطه وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
رنجبریان و همکاران (١٣٨٤)در پژوهـشی به بررسی رابطة بین عزت نفس و نیازبه کسب مؤفقیت کارکنان سازمان های دولتی شهر کرمان اقدام کردند؛ در این بررسی نیازبه کسب مؤفقیت بـر اسـاس چهـار مؤلفـة مـسئولیت پـذیری ، رقابت جویی ، سخت کوشی و هدف مداری است و نتایج بیان کنندة این اسـت کـه بـین عـزت نفس و نیاز به کسب مؤفقیت ، مسئولیت پذیری ، رقابت جویی ، سخت کوشـی و هـدف مـداری کارکنان ادارات دولتی رابطه وجود دارد.
رستمی (١٣٨٣) در پایان نامـة خـود رابطـة بـین عـزت نفـس مـدیران و اثربخشی آن هارا در مدارس راهنمایی ناحیه دو شهر مشهد بررسی کردو نتایج زیـر بـه دسـت آمد: ۱-بین عزت نفس مدیران واثربخشی آن ها رابطه وجود دارد.
۴- آیا بین عزت نفس مدیران و بهره وری مدارس متوسطة دخترانه رابطه وجود دارد؟ با توجه به تجزیه وتحلیل داده ها مشخص شده که ضرایب همبستگی اسپرمن وتـا bکنـدال بــین متغیرهــای عـزت نفـس و بهـره وری مــدارس بـه ترتیــب ٠/٣٢و٠/٢٣وبــا p مقــدار برابر٠/٠٤و٠/٠٣است که کوچک تر از سطح معنـاداری ٠/٠٥= aاسـت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) ۱۱-آیا بین مدرک تحصیلی و عزت نفس مدیران متوسطة دخترانه رابطة معنـاداری وجـود دارد؟ با توجه به تجزیه وتحلیل داده ها مشخص شد که ضریب همبستگی خی دو پیرسـون بـین متغیرهای مدرک تحصیلی و عـزت نفـس مـدیران ٠/١٤و بـا p مقـدار برابـر٠/٦٩اسـت کـه بزرگ تراز سطح معناداری =aاسـت .
۱۳-آیا بین سابقة مدیریت و اثربخشی مدیران متوسطة دخترانـه رابطـة معنـاداری وجـود دارد؟ با توجه به تجزیه وتحلیل داده ها مشخص شد که ضرایب همبستگی اسپرمن وتـاو bکنـدال بـین متغیرهـای سـابقة مـدیران و اثربخـشی مـدیران بـه ترتیـب ٠/٣٥و٠/١٩وبـا p مقـدار برابر٠/٠٣١و٠/٠٤١است که کوچک تر از سطح معناداری =a است .