چکیده:
هدف این مقاله ، ارائه نتایج بررسی شبه آزمایشی اثربخشی الگوی ده گام مدیریت آموزش بر توسعة یادگیری دانش آموزان پایة اول دبیرستانی از منطقه ٥ آموزش و پرورش تهران در مبحث اتحادهای جبری و توسعة کاربردی نتـایج در آمـوزش سایر مباحث درسی بود. سناریوی تدریس محتوای مبحث اتحادها با ترکیب ده گام متوالی الگو در دو کلاس مشـارکت و کنترل معلم محور در ٣ کلاس گواه ، متغیر مستقل این تحقیق شبه آزمایشی را تشکیل دادنـد. انتخـاب دانـش آمـوزان در کلاس ها به شیوة تصادفی ساده بود که بر طبق آن به تعداد ١٤٠ دانش آموز در سال تحصـیلی ٩١-٩٠ در ٥ کـلاس ٢٨ نفره مبحث اتحادها آموزش داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات آزمون درس ریاضی معلم ساخته بود و تحلیل یافتـه هـا بـا استفاده از فرمول اندازة اثر و آزمون t انجام گرفت . یافتة این تحقیق نشانگر تفاوت معنادار تاثیر الگوی مدیریت آمـوزش در یادگیری دانش آموزان ریاضی پایة اول دبیرستان دخترانه در مقایسه با روش تدریس سنتی بود و نتیجه توصیة کـاربرد آن در آموزش سایر مباحث درسی است .
خلاصه ماشینی:
"از نتایج تحقیقات شاران (١٩٩٠) که از جویس و همکگاران نقل شده بیان می دارد "دانش آموزانی که در کلاس هایی که با سازمانی در گروه هـای دو نفره یا چند نفره کار می کنند، به یکدیگر آمـوزش مـی دهنـد، از پـاداش هـای مشـترک برخوردار می شوند، نسبت به دانش آموزانی که با روش بررسی فردی و معمـول در طـرح بازخوانی آموزش می بینند، از چیرگی بیشـتری در مطالـب درس برخوردارنـد" مـی تـوان پژوهش های تربیتی شماره ٢٩- پاییز و زمستان ٩٣ برای تأیید نتیجة این تحقیق استفاده کرد.
این الگو با آثار آموزشی ، پرورشی و درسی چشم گیـری کـه بـه همـراه دارد هر دانش آموز را به یاد دادن موضوع مربوط به خـود بـه همتایـان خـود و آمـوختن مطالب دیگراز آنان موظف می سازد، بار سنگین آموزش توسط معلم را به شدت کـاهش می دهد، دانش آموزان را به طور مستقیم درگیر مشـارکت در یـادگیری مـی کنـد و بـرای کسب اطلاعات مرتبط علمی از طریق مطالعه و امور دیگـر آموزشـی فرصـت بیشـتری ایجاد می نماید.
برای اثربخشی هرچه بیشتر الگـو پژوهش های تربیتی شماره ٢٩- پاییز و زمستان ٩٣ به معلمان توصیه می شود در کاربرد این الگو تأکید بیشتری به موارد زیر داشته باشندک تأکید گام یک بر استفاده از الگوی پیش سازمان دهنده و بینش آفرینی دانـش آمـوزان از مبحث درسی و الگوی تدریس باشد."