چکیده:
هدف از انجام این پژوهش ، بررسی سبک های یادگیری دانش آموزان دبیرستانی به منظور دستیابی به ابزاری برای هدایت تحصیلی بود. جامعه آماری این پژوهش ، شامل دانش آموزان پسر دبیرسـتانی در رشـته هـای تجربـی ، ریاضـی و انسـانی دبیرستان های شهر همدان بود. نمونه مورد بررسی ، شامل ١٧٠ دانش آموز پسر پایه دوم و سوم دبیرسـتان در رشـته هـای تجربی ، ریاضی و انسانی بود. دانش آموزان به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش سبک یـادگیری دانش آموزان ، از پرسشنامه سبک های یادگیری کلب استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد کـه اغلـب دانـش آمـوزان رشـته ریاضی و تجربی ، دارای سبک یادگیری همگرا و جذب کننده و اغلـب دانـش آمـوزان رشـته علـوم انسـانی دارای سـبک یادگیری واگرا و انطباق دهنده هستند. بنابراین ، با آگاهی از سبک یادگیری دانـش آمـوزان ، مـی تـوان آنـان را بـه سـمت رشته ای متناسب با سبک یادگیریشان در دبیرستان یا دانشگاه ، هدایت نمود.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به این مسائل و اهمیت هدایت تحصـیلی دانش آموزان در دوره دبیرستان ، این پـژوهش در صـدد پاسـخ گـویی بـه سـؤالات زیـر می باشد: ١- سبک یادگیری غالب دانش آموزان رشته ریاضی ، تجربی و انسانی چیست ؟ ٢- آیا از روی سبک هـای یـادگیری ، مـی تـوان رشـته هـای تحصـیلی مـورد علاقـه دانش آموزان را در دانشگاه تعیین کرد؟ ٣- چگونه می توان بر اساس سبک غالب هر فرد، رشته مناسب را به او پیشنهاد داد؟ روش این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی است که به شیوه پیمایشی انجام گرفتـه اسـت .
این موضوع نشان می دهد که در انتخاب رشـته تحصـیلی دانشگاهی می توان بـه سـبک هـای یـادگیری توجـه کـرد، ولـی سـؤال اینجاسـت کـه پژوهش های تربیتی شماره ٣٠- بهار و تابستان ٩٤ / جدول ٤- فراوانی و درصد رشته های مورد علاقه بر اساس سبک های یادگیری سبک یادگیری همگرا واگرا جذب انطباق جمع رشته تحصیلی مورد علاقه رشته های گروه علوم پایه 26 9 22 4 61 100% 6/56% 36/06% 14/75% 42/62% رشته های گروه علوم تجربی 21 2 29 7 59 100% 11/86% 49/15% 3/39% 35/59% رشته های گروه علوم انسانی 3 20 5 22 50 100% 44% 10% 40% 6% جدول ٥- سبک غالب و رشته تحصیلی پیشنهادی برای فرد سبک یادگیری رشته تحصیلی ریاضی تجربی انسانی همگرا واگرا جذب کننده انطباق دهنده سبک های یادگیری دانش آموزان رشـته تجربـی و ریاضـی بـا هـم مشـابه اسـت ، چـرا رشته های آنان با هم تفاوت دارد؟ در پاسخ باید گفت ، علاوه بر سبک یـادگیری ، عوامـل دیگری هم مثل علائق فردی و رشته تحصیلی دبیرستان نیز نقش دارند."