چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین تجربه رایانه و مهارتهای اجتماعی با خودکارآمدی دانشآموزان نابینای مقطع دبیرستان شهر تهران است. به این منظور ۱۲۹ دانشآموز (۳۶ دختر، ۹۳ پسر) از مدارس نابینایی شهر تهران با نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش، از سه پرسشنامه تجربه رایانه (راستورن و همکاران، ۲۰۰۴)، مهارت های اجتماعی (گرشام و الیوت، ۱۹۹۰) و خودکارآمدی (شرر و همکاران، 1982) استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تجربه رایانه و مهارتهای اجتماعی توانایی پیشبینی خودکارآمدی دانشآموزان نابینا را دارد. همچنین بین دختران و پسران نابینا در هر یک از متغیرهای تجربه رایانه، مهارتهای اجتماعی و خودکارآمدی تفاوت معناداری مشاهده نشد
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه ي تجربه رايانه و مهارت هاي اجتماعي با خودکارآمدي دانش آموزان نابينا Investigating the relationship between computer experience, social skills and blind students self-efficacy in the secondary level through Tehran city schools مريم اصغري * Maryam Asghari چکيده Abstract هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطـه بـين تجربـه The purpose of this study is toرايانه و مهارت هاي اجتماعي با خودکارآمدي دانـش investigate the relationship betweenآموزان نابيناي مقطع دبيرستان شهر تهران است .
آنچـه ضـروري بـه نظـر ميرسد توجه به توانمند، متبحر و مجـرب پـرورش دادن دانـش آمـوزان بـا توجـه بـه دايـره امکانـات و توانمنديهاي آنان است ، چرا که هر چه دانش آموزان دسترسي آسان تري به منـابع علمـي ـ پژوهشـي و اطلاعات به روز داشته باشند، در انجام فعاليت هاي روزمره زندگي به ويژه امور اجتماعي مـاهرتر خواهنـد بود، تا در همين راستا خود را به عنوان فردي توانمند در انجـام فعاليـت مثبـت ارزيـابي کننـد، در نتيجـه فرصت بهتر و بيشتري به منظور بروز توانمنديهـا و مهـارت هـاي تحصـيلي، عـاطفي و اجتمـاعي خـود خواهند داشت .
سؤال دوم : آيا تجربه رايانه و مهارت هاي اجتماعي قادر به پـيش بينـي خودکارآمـدي هستند؟ جدول ٢: خلاصه نتايج تحليل رگرسيون سلسله مراتبي خودکارآمدي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به مقادير R٢ در جدول ٢ تجربه رايانه ٢٣ درصد و مهـارت هـاي اجتمـاعي بـا توجـه بـه DR علاوه بر مقادير هم پوشي بين متغيرها ١/٨ درصد از تغييرات خودکارآمدي را تبيين ميکند.
پيشنهادها در پايان با توجه به تجزيه و تحليل هاي تحقيقات انجام شده ، پيشنهادهايي در زمينـه ي انجـام پـژوهش هاي بعدي و از طرفي پيشنهادهايي براي کاربرد نتايج در سطوح مختلف ارائه ميشود: - پژوهش حاضر به بررسي رابطه تجربه ي رايانه و مهارت هاي اجتماعي با خودکارآمـدي دانـش آموزان نابيناي مقطع دبيرستان مدارس شهر تهران پرداخته است .