چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر تاثیر جنسیت در کسب جایگاه شغلی (مدیریتی) در دانشگاه آزاد واحد رودهن میباشد که در کنارآن به مسایل مختلفی میپردازد از قبیل مشارکت زنان، شناخت موقعیت اجتماعی زنان، ارتقاء جایگاه سازمانی و اداری زنان، علل عدم دستیابی زنان به سطوح بالای مدیریتی، ابعاد فرهنگی، شخصیتی و سازمانی اشتغال زنان در سطوح مدیریتی. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام کارکنان (کارمند – هیات علمی) زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن میباشد که در مجموع 702 نفر بودند که از بین این تعداد 462 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب گردید. روش نمونهگیری از نوع «طبقهبندی تصادفی» است بهمنظور اعتبار پرسشنامه از آلفای کرنباخ استفاده گردید که میزان آن 80/0 بهدست آمد. ابزار سنجش در این تحقیق پرسشنامه بوده است و روش تحقیق توصیفی است. برای نتیجهگیری و شناخت روابط بین متغیرهای مورد مطالعه علاوه بر شاخصهای توصیفی، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده گردید. نتایج حاصله از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نشان داد که علاقهمندی و اعتماد به نفس و تلاش، ویژگیهای فردی، نگرش جنسیتی به پستهای مدیریتی، برخی قوانین و مقررات و همچنین تجربه و آموزش در احراز پست مدیریتی موثر هستند.
خلاصه ماشینی:
"بحث و نتیجه گیری با توجه به موضوع مطالعه نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین تمایل و علاقه مندی و احراز پست مدیریتی و بین نگرش زنان نسبت به تواناییهای خودو انگیزه پیشرفت با احراز پست های مدیریتی رابطه وجود دارد نتایج پژوهشی که زاهدی در سال (١٣٧٠) انجام دادبانتایج تحقیق حاضر همسویی ندارد،زیرا وی در تحقیق خود به این نتیجه رسید که خواست و علاقه فردی تأثیری بر عدم ارتقای زنان به سطوح بالای مدیریتی ندارد.
نظر متکالف و وست (١٩٩١) نیز بر این بودکه بیشتر زنان را در مقایسه با مردان در انجام دادن مؤثر کار دارای توانایی کمتر میبینند، همچنین با توجه به پژوهش هاو نظراتی که در فصل دوم بیان شد و نتایجی که از تجزیه و تحلیل داده هابه دست آمدمی توان نتیجه گرفت هر چند در سال های اخیر تعداد مدیران زن نسبت به سال های قبل افزایش یافته و جامعه مدیریت زنان را تجربه کرده و میزان موفقیت یا عدم موفقیت آنان را نیز آزموده و با این حال نگرش جنسیتی نسبت به پست های مدیریتی چه در بین زنان و چه در بین مردان هنوز وجود دارد.
البته لنسکی، نظریه پرداز جامعه شناس بیان می کند، در قوانین ، موانع و محدودیتی برای زنان وجود ندارد، حتی حقوقی هم برای آنها قائل شده اند، ولی به دلیل عوامل غیر رسمی همچون آداب و رسوم ، عرف و باورهای سنتی یا تعصبات ، زنان از کسب مشاغل بالا محروم شده اند و آخرین یافته پژوهش حاضر نشان می دهد که بین تجربه و آموزش (میزان تحصیلات و تجربه افراد) و احراز پست مدیریتی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد نتایج پژوهش نشان داد گوتک و لاروود، به نقل ازشکری (١٣٨٢) نشان داد."