چکیده:
هدف کلی پژوهش حاضر بررسی نیازهای آموزشی دامداران در زمینة تلقیح مصنوعی در گاوهای شیری شهرستان مرند است. این پژوهش به روش پیمایشی( ۱) انجام شد و از نوع توصیفی همبستگی است. جامعة آماری این پژوهش، ۱۵۰ واحد از گاوداری های شهرستان مرند در سال ۱۳۸۳ است و نمونة آماری آن ۱۰۸ واحد گاوداری است که به روش کاملا تصادفی( ۲) انتخاب شدند. برای گردآوری داده های موردنظر پرسشنامه ای در چهار بخش شامل: ویژگی های فردی، اجتماعی و اقتصادی، سنجش دانش فنی، سنجش میزان دسترسی به اطلاعات فنی، و سنجش نگرش، تنظیم شد. نتایج نشان داد که حدود ۷۷ درصد از پاسخگویان از روش تلقیح مصنوعی در گاوهایشان استفاده می کنند. دانش فنی افراد در این زمینه در سطح متوسط است و اولویت نیازهای آموزشی آنان به ترتیب عبارت اند از: مدیریت اصلاح نژاد،
بهداشت تلقیح مصنوعی، شناسایی فحلی گاوها، و تغذیه. تحلیل رابطة بین متغیرهای مستقل و
وابسته نشان می دهد که بین سن و سابقة دامداری با نیاز آموزشی دامداران رابطة معنی دار و
مثبت وجود دارد و رابطة سطح تحصیلات و دانش فنی با نیاز آموزشی نیز معن یدار و منفی است.آزمون رگرسیون چند متغیره( ۳) نشان داد که متغیر سواد تنها ۱۳/۸ درصد(R=0/138) ازتغییرات نیاز آموزشی را تبیین می کند، یعنی هنوز عوامل متعدد دیگری در نوسانات میزان نیازهای آموزشی دامداران در زمینة تلقیح مصنوعی موثرند که در این پژوهش شناخته نشدند.
This research aims at reviewing educational needs of stock breeders for how to practise on artificial insemination of dairy cattle in Marand county. It has been carried out in a survey method and characterized by a descriptive-correlation analysis. Statistical universe of the research consists of 150 cattle husbandries of the Marand county in 2004، and a statistical sample of 108 cattle husbandries were selected at random. For data collection a questionnaire was formulated in four categories، including : individual، social، and economic features; measuring technical knowledge; measuring extent of access to technical information; and measuring the attitudes. As shown by the results، almost 77 percent of the respondents apply the artificial insemination method in their cattle. Moreover، the farmers، technical knowledge of the practice appears to be at a medium level، indicating their educational needs in the following priorities: cross-breeding management، artificial insemination hygiene، identification of rutting period of cattle، and nutrition. An analysis of the relationship between independent and dependent variables reveals that there is a positive significant relation between farmers، ages and experiences in stock breeding، and their educational needs، while the relation of their schooling level and technical knowledge with their educational needs is a negative significant one. As indicated by a multiple regression test، literacy simply determines 13.8 percent of variations in educational needs (R2 = 0.138); it means that there might be plenty of factors affecting fluctuations in the extent of farmers، educational needs for the artificial insemination not yet identified in the present study.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطة بین متغیرهای مستقل و نیازهای آموزشی دامداران برای بررسی وجود رابطة بین متغیرهای مستقل (سن ، سال های تحصیل ، سابقه ، درآمد، تولید شیر، مشارکت در نهادهای اجتماعی و دسترسی به اطلاعات فنی ) و متغیر وابستة نیاز آموزشی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد: بین سن و سابقة کار دامداری با نیاز آموزشی در زمینة تلقیح مصنوعی رابطة مثبت و معنی دار در سطح ۰/۰۵ مشاهده شد.
جدول ۶- همبستگی بین متغیرهای مستقل و نگرش دامداران نسبت به تلقیح مصنوعی متغیر ضریب همبستگی سطح معنی داری سن سواد سابقة دامداری درآمد دسترسی به اطلاعات مشارکت نگرش ۰/۱۹۸* -۰/۳۷۴** ۰/۲۱۳* ۰/۰۶۷ -۰/۰۲۲ -۰/۰۰۵ -۰/۳۸۲** ۰/۰۴۰ ۰/۰۰۰ ۰/۰۲۷ ۰/۴۹۱ ۰/۸۲۳ ۰/۹۵۸ ۰/۰۰۰ مأخذ: یافته های پژوهش ۰/۰۱ ≥ p : ** ۰/۰۵ ≥ p : * مقایسة میانگین نیاز آموزشی دامداران با ویژگی های مختلف نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین نیاز آموزشی دامدارانی که از روش تلقیح مصنوعی استفاده می کنند با آنهایی که از این روش بهره نمی برند تفاوت معنی داری وجود ندارد."