چکیده:
گسترش فن آوریهای ارتباطی، با به ارمغان آوردن آموزش های الکترونیکی برای حوزه هـای دانشـگاهی، بسـتر مناسبی جهت توسعه سریع آموزش عالی را فراهم ساخت . اما هم زمان ، کیفیت آموزشی این برنامه ها بـه یکـی از دغدغه های آموزشی عصر حاضر تبدیل شد. هدف از انجام پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت برنامه های آموزشـی دانشـگاه مجـازی شـیراز، بـر اسـاس ده مـلاک محتـوا، ارتبـاط و تعامـل ، انعطـاف پـذیری و سـازگاری ، توجیـه دانشجویان ، پشتیبانی فنی ، پشتیبانی آموزشی ، راهبردهای ارزیابی، بازخورد، راهبردهای تدریس و هدایت برخط مــی باشــد. روش تحقیــق از نــوع توصــیفی، پیمایشــی بــود. جامعــه آمــاری پــژوهش را ٩٢ نفــر از دانشــجویان کارشناسی ارشد فن آوری اطلاعات دانشگاه مجازی شیراز تشکیل می دادند. اطلاعات ، با اسـتفاده از پرسـش نامـه محقق ساخته در مقیاس پنج درجه ای لیکرت گـردآوری شـد. پایـایی پرسـش نامـه بـا اسـتفاده از ضـریب آلفـای کرونباخ برابر با ٠/٩٦ محاسبه گردید. دانشجویان میزان کیفیت ملاکهای محتوا، انعطـاف پـذیری و سـازگاری ، پشتیبانی فنی ، راهبردهای ارزیابی و هدایت برخط را نامطلوب و میزان کیفیت ملاکهای ارتباط و تعامل ، توجیه دانشجویان ، پشتیبانی آموزشی ، بازخورد و راهبردهای تدریس را در سطح متوسط ارزیابی نمودند. در کل ، نتایج این پژوهش نشان داد کیفیت دوره های مجـازی دانشـگاه شـیراز از دیـد دانشـجویان در سـطح مطلـوبی ارزیـابی نمی گردد.
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی نمونه مورد بررسی برحسب جنس جنس فراوانی درصد مرد ٥٨ ٦٣ زن ٣٤ ٣٧ کل ٩٢ ١٠٠ ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته میباشد و گویه های آن ، پس از بررسی معیارهای تضمین کیفیت ارایه شده توسط پژوهشگران و مؤسسات مختلفی بـه دسـت آمـده اسـت ؛ که شامل مؤسسه اس آر ایی بی (٢٠٠٩ ,٢٠٠٧ ,٢٠٠٦ ,SREB)، فرزن (٢٠٠٧ ,Fresen)، مؤسسه سیاسـت گـذاری آمـوزش عـالی (٢٠٠٠ ,The Institute For Higher Education Policy)، آژانـس ملـی آمـوزش عـالی سـوئد ,Swedish National Agency for Higher Education) (٢٠٠٨، ماریاسـینگام و هانـا (٢٠٠٦ ,Hanna &Mariasingam )، دانشـگاه پـن اسـتیت Penn) (٢٠٠٨ ,State University و مؤسسـه دبلیــو ســی ایــی تــی (٢٠٠٩ ,WCET) مــیباشــد.
نتایج نهایی میزان مطلوبیت ملاکهای مورد پژوهش میزان مطلوبیت بر اساس میزان مطلوبیت بر اساس ملاک آزمون t طیف سه قسمتی محتوا پایین تر از حد متوسط نسبتا مطلوب انعطاف پذیری و سازگاری پایین تر از حد متوسط نسبتا مطلوب ارتباط و تعامل در سطح متوسط نسبتا مطلوب توجیه فراگیران در سطح متوسط نسبتا مطلوب پشتیبانی فنی پایین تر از حد متوسط نسبتا مطلوب پشتیبانی آموزشی در سطح متوسط نسبتا مطلوب راهبردهای ارزیابی پایین تر از حد متوسط نسبتا مطلوب بازخورد در سطح متوسط نسبتا مطلوب راهبردهای تدریس در سطح متوسط نسبتا مطلوب هدایت بر خط در سطح متوسط نسبتا مطلوب افزایش استفاده مؤسسات آموزش عالی از آمـوزش هـای الکترونیکـی و هـم چنـین ، افـزایش انتظـار پاسخ گویی و شفاف سازی عملکرد آموزشی از سوی کـاربران و ذینفعـان ایـن آمـوزش هـا، لـزوم ارزیابی و بررسی کیفیت و مطلوبیت برنامه های یادگیری الکترونیکـی را نمایـان مـیسـازد."