چکیده:
مقاله حاضر که برگرفته از یک پژوهش است بـا هـدف اصـلی شـناخت نقـش سـواد رسانه ای در حفظ و ارتقاء هویت فردی در بین جوانان شهر تهران انجام شده است . در تبیین این مقوله باید گفت کـه سـواد رسـانه ای شـامل توانـایی دسترسـی، تحلیـل ، ارزیابی و پردازش اطلاعات و در واقع یک نوع درک متکی بر مهارت است که براسـاس آن میتوان انواع رسانه ها و تولیدات آن ها را شناخت و از یکـدیگر تفکیـک و شناسـایی کرد. سواد رسانه ای در واقع تکنیکی در مواجه فعال با رسـانه و خـارج شـدن از محـیط تسلیم محض در برابر پیام های رسانه ای است که پیرو آن میتوان به افراد آموخت چگونه از رسانه ها و از پیام های آن بدون ایجاد تزلزل در باورها و خدشه دار شـدن اعتقـادات بـه نحوی هوشمندانه ، جهت حفظ و ارتقاء هویت خویش بهره گیرند. برای رسیدن به این هدف از نظریه های ارتباطی برجسته سازی، استفاده و خشـنودی و کاشت و همچنین نظریه مدرنیته و هویت آنتـونی گیـدنز و هویـت در جامعـه شـبکه ای مانوئل کاستلز استفاده شده است . در این مقاله ابعاد سواد رسانه ای شامل میزان آگـاهی از اهداف پنهان رسانه ها، میزان قدرت درک محتوای پیام ، میزان مهارت گزینش آگاهانه پیـام و میزان یادگیری مهارت تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای مورد بررسـی قـرار مـیگیـرد. روش این تحقیق پیمایش و تکنیک جمع آوری داده ها پرسشنامه است . جامعـه آمـاری در این تحقیق شامل جوانان ١٨ تا ٢٩ ساله شهر تهران میشود و حجم نمونـه بـا اسـتفاده از
خلاصه ماشینی:
"داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت و مهمترین نتایج این پژوهش حاکی از آن است که : بین میزان سواد رسانه ای و به تفکیک ابعاد آن شامل آگاهی از اهداف پنهان رسـانه هـا، میزان قدرت درک محتوای پیام های رسانه ای، میزان مهارت گزینش آگاهانه پیـام و حفـظ و ارتقاء هویت فردی رابطه معناداری وجود دارد، یعنی با رشد این شاخص ها در جوانان ، حفظ و ارتقاء هویت فردی نیز افزایش مییابد و بالعکس .
پژوهش حاضر نیز با هدف یافتن رابطـه بـین سـواد رسـانه ای و تـاثیر و نقـش آن در شکل گیری و حفظ هویت فردی جوانان با توجه به نقش تاثیر گذار رسانه در زندگی آنها و اینکه بیشتر اوقات فراغت و غیر فراغت این گروه و حتی ایام تحصیل آنان در تعامل با رسانه سپری می شود، سعی برآن دارد تا میزان اثر بخشی سواد رسانه ای را در این زمینـه مورد بررسی قرار دهد.
تجزیه و تحلیل جداول دو بعدی و یافته های استنباطی این پژوهش شامل ١ فرضیه اصـلی و چهـار فرضـیه فرعـی اسـت کـه بـرای بررسـی فرضیه ها ضمن رسم جدول دو بعدی جهت بررسی رابطه بین متغیـرهـا از آزمـون کـای اسکوئر و ضریب همبستگی کندال تائو B استفاده شده است که حاصل تجزیـه و تحلیـل به قرار زیراست : فرضیه اصلی: بین حفظ و ارتقاء هویت فردی با میزان سواد رسانه ای رابطه معناداری وجود دارد."