چکیده:
ایده محض در هیچ کدام از دو نظام حقوق مالکیت صنعتی و حقوق مالکیـت ادبـی و هنری مورد حمایت نیست . از ایده پس از بروز و بیان با وجود شرایطی به عنوان اختـراع و یا طرح صنعتی به موجب حقوق مالکیـت صـنعتی و از بیـان آن بـه شـرط اصـالت در چارچوب حقوق مالکیت ادبی و هنـری حمایـت مـی شـود. جـدای از حقـوق مالکیـت فکری، به موجب مقرراتی چون منع رقابت غیر منصـفانه ایـده مـورد حمایـت قـرار مـی گیرد، لکن به دلیل عدم کفایت این حمایت و به منظور افزایش آن به ویژه در مواقعی کـه نقش ایده در خلق پدیده فکری و تحریک قوة خلاقه پدیدآورنده بسیار تاثیرگذار اسـت ، لحاظ تدابیری ضروری است . دادگاه هـای ایـالات متحـده بـا ضـروری دانسـتن شـروط تازگی، انسجام و محرمانگی برای ایده قابل حمایت ، تئوری های مالکیت ، دارا شدن غیـر عادلانه ، قرارداد صریح ، قرارداد ضمنی و روابط محرمانه را برای حمایـت از ایـده مطـرح کرده ، از صاحبان آن حمایت می کنند.
خلاصه ماشینی:
"حقوق ایالات متحده در حمایت از صاحبان ایده نسبت به سـایر کشـورها پیشـرو بوده ، دادگاه های این کشور با پذیرش اینکه ایده نمـی توانـد جـزء آثـار مـورد حمایـت حقوق مالکیت فکری باشد، به منظور اعمال حمایت هـای قـانونی در ایـن خصـوص بـا طرح تئوری های مالکیت ، دارا شدن غیر عادلانه ، قرارداد صریح ، قرارداد ضمنی و روابـط محرمانه از ایده پردازان در کنار صاحبان آثار فکری حمایت کرده و البته شـروط تـازگی، انسجام و محرمانگی را برای حمایت از ایده لازم می دانند.
نکتـۀ قابـل ذکر در این جا این است که دادگاه ها در مواردی که تئـوری مالکیـت را بـرای حمایـت از ایده ها پذیرفته اند، حقوقی همانند آثار ادبی و هنری که در ماده ١٠٢ قانون کپیرایت سال ١٩٧٦ میلادی ذکر گردیده برای ایده در نظر گرفته اند، از لحاظ حقوقی استناد به این ماده در مورد ایده های برنامه های رادیو و تلوزیونی، شعارها، عناوین ، عبارات و تکیه کـلام هـا میتواند قابل قبول باشد، زیرا در این موارد ارائه ی ایده ، از طریق بیان همان شعار یا تکیه کلام صورت میگیرد، که میتوان گفت به مرحله ی بیان رسیده است و با نص مـاده ١٠٢ قانون کپیرایت تعارضی ندارد (٤٨٧-٤٨٦ .
مـثلا در پرونده دیفلیپس علیه شرکت چلیسلر١ در سال ١٩٤٤ دادگاه به شدت بر روی وجود ایـن شرط تاکید نمود و در رای خود اعلام داشت : "حمایت از ایده تحـت تئـوری دارا شـدن غیرعادلانه در مواردی که از ایدة نو و اصیل یک نفر استفاده شده مستلزم ایـن اسـت کـه خواهان ثابت کند ایده اش را به طور محرمانه با خوانده به اشتراک گذاشته است " ,Ibid)."