چکیده:
ﻧﻴﺮوی اﻧﺴﺎﻧﻲ دانشمدار مهمترین ﻋﻀـﻮ سازمانها در ﻗـﺮن بیست و ﻳﻜـﻢ ﻣﺤﺴـﻮب میشود. از این رو مدیریت صحیح کارکنان دانشی یکی از اصول مدیریت موفق سازمانهای دانشی میباشد. یکی از گامهای اولیه و اساسی در مدیریت کارکنان دانشی، شناسایی مشاغل دانشی است. هدف این پژوهش مطالعه کار دانشی و ارائه یک ابزار برای سنجش و شناسایی مشاغل دانشی میباشد. در این مطالعه جایگاه مشاغل در یک فضای دو بعدی از معیارهای «شدت کار دانشی» و «الزامات شغلی» مشخص میشود. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته انجام شده است که در مرحله کیفی از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد و در مرحله کمّی از استراتژی پیمایش استفاده شده است. ابزار مورد استفاده در مرحله کیفی، اسناد و دادههای متنی و در مرحله کمّی، پرسشنامه میباشد. جامعه مورد مطالعه، مشاغل صفی پژوهشگاه صنعت نفت میباشد که به روش سرشماری انتخاب شدهاند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و MATLAB تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که با توجه به معیار "شدت کار دانشی" و "الزامات شغلی" ابزار تهیه شده قابلیت شناسایی و سنجش مشاغل دانشی را داراست و از اعتبار قابل قبولی برخوردار میباشد. نتایج مطالعه کمّی چهار خوشه شغلی را در بین مشاغل پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی نمود که تفاوت معناداری بین آنها وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
چندین ویژگی کاردانشی به وسیله برخی پژوهشگران (٢٠١٥) ارائه شده است که برخی از آنها به شرح زیر می باشد: - دامنه وسیعی از خوداتکایی در طول انتخاب منابع اطلاعاتی و دانشی برای تحقق اهداف - تجزیه و تحلیل دقیق و سنتز اطلاعات و دانش به منظور اتخاذ تصمیم های بهینه - اهمیت تصمیم گیری در فرایند رسیدن به نتایج نهایی کار - خلق گزینه های چند سطحی از فعالیت های برنامه ریزیشده برای اخذ تصمیم های بهینه - فعالیت های خلاقانه زیاد در مقایسه با فعالیت های عادی و روزمره - خلاقیت نامحدود در هر جنبه از فعالیت های انجام شده - توانایی ترسیم مسئله به صورت جامع - توانایی همکاری با افراد خبره و کارکنان تابع [١١، ص ٩٩].
این معیار ناظر بر ویژگی های شغل محوری مدل بوده و برای معیار دوم که به دنبال ویژگی های شاغل محوری می باشد، نخست از طریق مطالعه کتابخانه ای به بررسی ادبیات تحقیق پرداخته شد و در ادامه به مطالعه و موشکافی در مقاله های موجود (که برخی از آنها در جدول ٦ اشاره شده است ) در زمینه کاردانشی و کارکنان دانشی در بیست سال اخیر پرداخته شد.