چکیده:
اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن اﺳﺖ ﺗﺎ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و آوای ﮐﺎرﮐﻨﺎن را ﺗﺒﯿﯿﻦ ﮐﻨﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ از ﺷﺎﺧﻪ ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ و از ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن اداری – ﻣﺎﻟﯽ اداره ﮐﻞ دادﮔﺴﺘﺮی اﺳﺘﺎن ﭼﻬﺎرﻣﺤﺎل و ﺑﺨﺘﯿﺎری ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ ﺟﻤﻌﺎ 65 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﺑﺮای ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮدن ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ در دﺳﺖ ﻧﺪاﺷﺘﻦ وارﯾﺎﻧﺲ ﺟﺎﻣﻌﻪ و اﻃﻼع ﻧﺪاﺷﺘﻦ از ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﯾﺎ ﻋﺪم ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ از ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﺮاﺑﺮ 56 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ، در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺗﺼﺎدﻓﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. داده ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﮕﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن )ﮐﻨﺘﻮر و واﯾﺴﺒﺮگ( و آوای ﮐﺎرﮐﻨﺎن )زﻫﯿﺮ و اردوﻏﺎن( ﺟﻤﻊ اوری ﮔﺮدﯾﺪ. ﺑﺮای ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﻦ ﺮش ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و آوای ﮐﺎرﮐﻨﺎن وﺟﻮد دارد.
This study seeks to explain the relationship between Attitude of staff and employees voice. The research method
to survey and correlation of field branch is functional in nature. The population of the research administrative
and financial staff of the Department of Justice Chaharmahal and Bakhtiari Province are a total of 65 persons
and also random sampling method was used in this study. To determine the sample size because of the lack of
population variance and inform the lack of success or failure of variables Morgan table was used the same 56
people. The required data through the standard questionnaire of Attitude of staff (Kantor & Weisberg) and
employee voice and (Zehir &Erdogan) be collected. To analyze the data, SPSS software was used. The results
showed a significant relationship between Attitude of staff and employee voice.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون فرضیه سوم نشان می دهد با مقدار ٥٤ /٠ = rو سطح معنا داری٠/٠١ =Pبین نگرش کارکنان به سازمان و آوای جامعه پسند رابطه معنی داری وجود دارد و فرضیه سوم تایید می گردد.
نتایج این تحقیق حاکی از اینست که نگرش کارکنان به سازمان مثبت و بالاتر از میانگین است و رابطه معنا داری بین نگرش کارکنان به سازمان و آوای کارکنان وجود دارد و به این معنی است که موقعی که کارکنان نگرش مثبتی به سازمان داشته باشند آوای جامعه پسند (که نگرشی مثبت و بر پایه رفتارهای شهروندی سازمانی است ) شکل می گیرد و کارکنان پیشنهادات سازنده ای در جهت پیشبرد مقاصد سازمان ارائه می کنند و از انتقاد صرف خودداری می کنند.
همچنین در این پژوهش رابطه معناداری بین نگرش کارکنان به سازمان و آوای تدافعی یافت نشد، زیرا این نوع آوا بیشتر بر پایه خود حفاظتی و ترس از بیان اظهارات میباشد و این آوا موقعی شکل می گیرد که کارکنان نگرشی منفی به سازمان داشته باشند و در مواقع اظهار نظر تصمیمات را بر اساس پذیرش هر گونه مسئولیت و کمترین ریسک شخصی ارائه می دهند.
بعد دیگر آوای سازمانی که آوای با رضایت میباشد و بر اساس اظهارات تعمدی ایده ها، اطلاعات و نظرات مرتبط با کار است و کمتر حالت غیر انفعالی دارد هم با نگرش کارکنان رابطه معنادار و مثبتی داشت ولی سطح این آوا با آوای جامعه پسند کمتر بود و دلیل این امر آنست که آوای با رضایت حالت بینابین دارد.