چکیده:
نیاز جوانان به هویت و ثبات هویتی بیش از هر زمان دیگری است و نو و جدید بودن این پدیده ها
کنجکاوی ها و بررسیهای بسیاری را می طلبد. از نگاه روان شناسی کسب هویت و ثبات در هویت از نشانه
های رشد و گذر سالم از بحران نوجوانی و جوانی است. هویت موفق به عنوان شاخص برخورداری از
شخصیت شکوفا و تحول یافته دارای بالاترین ارزش روان شناختی هویت پراکنده به منزله عدم توفیق در
انتقال از نوجوانی به بزرگسالی از کمترین ارزش روان شناختی برخوردار است.کسب هویت موفق به تجربه
احساس راحت و سلامت باز می گردد، وقتی نوجوان به هویتی قابل اعتماد دست یابد، جهت حرکت خود
را می شناسد و کمتر دچار اضطراب می شود و بر عکس در حالت عدم دسترسی به هویتی موفق و
پراکندگی نقش دچار اضطراب، نگرانی و حساسیت مفرط نسبت به انتقادهای دیگران می شود. بدین منظر
با توجه به اهمیت تحقیق، هدف پژهش حاضر بررسی رابطه رشد روانی اجتماعی و بحران هویت دانش
آموزان پسر در شهر تهران می باشد. نمونه تحقیق شامل ٢٠٠ نفر دانش آموز دبیرستانهای منطقه ٥ شهر
تهران می باشد. روش تحقیق, توصیفی از نوع همبستگی می باشد که جهت بررسی اثر احتمالی پایگاه هویت استفاده شده است. نتایج پژوهش در قالب دو فرضیه، حاکی از آن SPSS بر علائم رشد روانی اجتماعی از است که رشد روانی اجتماعی به صورت منفی بحران هویت را پیش بینی می کند و در ادامه مشخص شد که بحران هویت به صورت مثبتی رشد روانی اجتماعی را پیش بینی می کند.
خلاصه ماشینی:
٤٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ مقدمه بسياري از مشکلات دوران نوجواني ريشه در چگونگي گذر وي از بحران هويت دارد و چنانچه ابعاد گوناگون اين دوران مهم زندگي به دقت مورد مطالعه قرار گيرد و نوجوان با آگاهي کامل اين دوران را سپري کند، مصونيت وي در برابر آسيب هاي اجتماعي افزايش خواهد يافتو به سهولت هويت موفق را احراز خواهد کرد (ايرواني و حميدي، ١٣٨٨: ١٤١)، نياز به احساس هويت از شرايط هستي انسان سرچشمه ميگيرد و منبع شديدترين کوشش ها و کشش هاست ، چون شخص بدون احساس من بودن نميتواند از سلامت رواني برخوردار باشد.
بدين منظور در اين پژوهش به دنبال بررسي رابطه رشد رواني اجتماعي و بحران هويت دانش آموزان پسر در شهر تهران مي باشيم .
٤٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ فرضيه هاي پژوهش با عنايت به اهداف پژوهش در تحقيق حاضر درصدد بررسي فرضيات زير مي باشيم : فرضيه اصلي: بين رشد رواني اجتماعي با بحران هويت دانش آموزان پسر شهر تهران رابطه معناداري وجود دارد.
آزمون فرضيات فرضيه اول : بين رشد رواني اجتماعي با بحران هويت دانش آموزان پسر در شهر تهران (منطقه ٥) رابطه وجود دارد.
فرضيه دوم : بين بحران هويت با رشد رواني اجتماعي دانش آموزان پسر در شهر تهران (منطقه ٥) رابطه وجود دارد.
پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه رشد رواني اجتماعي و بحران هويت دانش آموزان پسر در منطقه ٥ شهر تهران انجام شد.