چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش هوش معنوی بر میزان امید به زندگی و بهزیستی
روانی بیماران دیالیزی شهر تهران انجام شد. جامعه آماری مورد پژوهش کلیه زنان و مردانی است که ظرف
مدت ٣ ماه به مرکز دیالیز بیمارستان شهید اشرفی اصفهانی شهر تهران مراجعه نمودهاند. پژوهش از نوع
آزمایشی با طرح پیش آزمونپسآزمون با گروه کنترل بوده است، نمونه پژوهش ٧٠ نفر ( ٣٠ نفر خانم، ٤٠
نفر آقا) به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به گروه های ٣٥ نفری آزمایش و گواه گمارده شدند.
ابزار پژوهش شامل مقیاس هوش معنوی کینگ، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه
امیدواری اشنایدر است. برای تجزیه و تحلیل آماری علاوه بر روشهای آمار توصیفی از آزمون تحلیل
کوواریانس و آزمون لوین استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش هوشمعنوی باعث افزایش هوش
معنوی در بیماران دیالیزی و همچنین منجر به افزایش تمامی خرده مقیاسهای بهزیستیروانی و همچنین
امید به زندگی در آنها می شود.
خلاصه ماشینی:
از آنجا 1 :Marshal 2 :Imonze 3 :Kitz 4 :Bool ٥٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ که پژوهش هاي پيشين نشان داده اند که هوش معنوي با مقوله عملکرد موفق (امرام ، ٢٠٠٩)، سلامت روان ، 1 (لطفي و سيار، ١٣٨٧) ارتباط دارد و از سوي ديگر سازه هاي معنوي مانند وابستگي به خدا، (اوکوزي ، ٢٠١٠)، مذهب ، معنويت ، و تجارب اوج (ناتان ٢، ٢٠١٠)، تطابق مبتني بر معنايابي (ري، ٢٠٠٥)، و بهزيستي معنوي (راميرز دوليون ٣، ٢٠٠٢) با بهزيستي روان شناختي ارتباط مثبتي دارند و همچنين بهزيستي روانشناختي همبستگي معکوسي با چالش هاي معنوي دارد (شريبر٤، ٢٠٠٩)، لذا انتظار ميرود که آموزش هوش معنوي بر بهزيستي روانشناختي تاثيرگذار باشد، هر چند پژوهشي يافت نشد که به طور مشخص ارتباط هوش معنوي با بهزيستي روانشناختي را بررسي کرده باشد.
٦٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ جدول ٤- نتيجه تحليل کوواريانس اثرات آموزش هوش معنوي بر افزايش مفهوم رشد شخصي در بيماران دياليزي (به تصویر صفحه رجوع شود) در زير مقياس مفهوم رشد شخصي نيز پس از تعديل نمره هاي قبل از آزمون ، معني دار بوده است .