چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ابزارهای پیشبرد فروش بر وفاداری و رضایتمندی مشتریان بانک پاسارگاد در شهر تهران انجام شده است . روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گرداوری داده ها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش مورد نظر کلیه مشتریان شعب بانک پاسارگاد در شهر تهران است که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای ٣٨٤ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد پژوهش - های میهلیس و همکاران (٢٠٠١) و توکلی زاده و امیرشاهی (١٣٨٤) برای سنجش ابزارهای پیشبرد فروش ، وفاداری و رضایتمندی مشتریان استفاده گردیده است . در تحقیق حاضر به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روایی محتوا و سازه استفاده شد؛ همین طور به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد که یافته ها بیانگر پایا و روا بودن ابزار اندازه گیری بود. داده های گرداوری شده حاصل از توزیع پرسشنامه در دو بخش توصیفی و استنباطی (معادلات ساختاری) با استفاده از نرم افزارهای Spss و Smart Pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد جوایز و هدایا، تخفیفات بانکی، تسهیلات اعتباری، نمونه مجانی و برنامه های وفاداری بر وفاداری و رضایتمندی مشتریان بانک پاسارگاد شهر تهران تاثیر مثبت و معنادار دارد.
The aim of this research is to explore the effect of sales promotion tools on customer loyalty and customer
satisfaction among the customers of Pasargad Bank in the city of Tehran. This is an applied research in terms of
the purpose and a descriptive-correlational research in terms of the data collection method. The study population
consists of all customers of Pasargad bank branches in Tehran City, among whom 384 customers were selected
as the sample size using Morgan table and the multi-stage random cluster sampling method. We used Mihelis et
al.'s (2001) Research and Tavakolizadeh and Amirshahi's (2005) standard questionnaires in order to assess the
sales promotion tools, customer loyalty and customer satisfaction. We also used content validity and construct
validity in this research in order to determine the validity of the questionnaires. We also used the Cronbach's
alpha coefficient and composite reliability in order to assess the reliability of the questionnaires. The findings
showed that the measurement tool is reliable and valid. The collected data were analyzed using SPSS and Smart
Pls in both descriptive and inferential statistics (structural equations). The findings showed that rewards and
gifts, bank discounts, credit facilities, free samples and loyalty programs have a significant positive impact on
the loyalty and satisfaction of the customers of Pasargad bank in Tehran city.
خلاصه ماشینی:
"جدول ١: خلاصه ای از برخی پژوهش های انجام شده پژوهشگران عنوان پژوهش نتایج به دست آمده هادی نژاد و علیرضایی (1394) تبیین رفتار خرید مشتریان حقیقی و پیشبرد فروش برون سازمانی در شعب بانک رفاه جزیره کیش بین پیشبرد فروش برون سازمانی و رفتار قبل از خرید، بعد از خرید و در حین خرید مشتریان حقیقی رابطه معنیدار وجود دارد خلیلی (1393) مطالعه و اولویت بندی تأثیر ابزارهای پیشبرد فروش پولی و غیرپولی بر انتخاب فروشگاه در صنعت پوشاک ایران با توجه به خصوصیات کالا و فروشگاه ، باید به این نتیجه رسید که از کدام ابزارهای پیشبرد فروش جهت افزایش فروش استفاده کرد میرزایی و همکاران (1393) بررسی ارتباط ابزارهای پیشبرد فروش و رفتار خرید ناگهانی (مطالعه موردی: فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در شهر اصفهان ) تخفیف قیمت و نمایش در فروشگاه بیشترین ارتباط را با خرید ناگهانی دارد و بسته جایزه و نمونه رایگان ارتباط کمتری را با خرید ناگهانی داشته است .
مدل مفهومی پژوهش در شکل ١ نمایش داده شده است : 1 - Osman & YeohSokFoon 127 / جوایز و هدایا / / وفاداری مشتریان تخفیفات بانکی / تسهیلات اعتباری / رضایتمندی مشتریان / نمونه مجانی / برنامه های وفاداری شکل ١: مدل مفهومی پژوهش (میهلیس و همکاران ، ٢٠٠١، توکلی زاده و امیرشاهی ، ١٣٨٤) روش شناسی پژوهش با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی تأثیر ابزارهای پیشبرد فروش بر وفاداری و رضایتمندی مشتریان بانک پاسارگاد در شهر تهران میپردازد، روش پژوهش برحسب زمان وقوع پدیده ، گذشته نگر؛ برحسب نتیجه ، تصمیم گرا؛ بر حسب هدف ، کاربردی؛ بر حسب منطق اجرا، قیاسی و استقرایی؛ بر حسب زمان اجرای پژوهش ، مقطعی؛ بر حسب نوع داده ، کمی؛ بر حسب محیط پژوهش ، کتابخانه ای؛ برحسب روش گرداوری داده ها و یا ماهیت و روش پژوهش ، توصیفی-همبستگی و برحسب میزان تمرکز بر پدیده مورد نظر پهنانگر بود."