چکیده:
اخلاق مراقبت با تقریر کرول گیلیگان را میتوان مادر نظریه های مراقبت دانست. گیلیگان در کتاب معروف خود، به نام با صدایی متفاوت، به معرفی و شرحی مفصل از این اخلاق پرداخته است. به نظر وی، اخلاق مراقبت در حقیقت اخلاقی است زنانه و از ویژگی های بارز زنان به شمار می رود که تفاوتی عمیق با اخلاق مردانه دارد؛ تفاوتی که ناشی از شیوه متفاوت تفکر و دیدگاه دو جنس است و به تفاوت جنسیتی عمیق میان آن دو برمی گردد و موجب پدید آمدن دو اخلاق متفاوت با دو رویکرد متفاوت مراقبت محور و عدال تمحور می شود. علی رغم قطعیتی که گیلیگان در دفاع از اخلاق مراقبت دارد، روان شناسان، فمینیست ها، سیاست گذاران و پیروان سایر نظریه های اخلاقی از جوانب مختلفی این نظریه را نقد کرده اند.
خلاصه ماشینی:
"سیاست بقا ایرادی که بر اخلاق مراقبـت در ایـن زمینـه وارد اسـت از بـین بـردن تـلاش هـایی اسـت کـه فمینیست ها در جهت آزادی و برابری زنان کرده انـد؛ یعنـی منتقـدان اخـلاق مراقبـت گیلیگـانی معتقدند تأکید او بر رفتارهای مبتنی بر مراقبت و تفاوت های عمیق جنسیتی در این اخلاق مجددا زمینه آسیب دیدن زنان و بهره کشی از آنها را به وسـیله جـنس مخـالف فـراهم می کنـد و هـیچ ضمانتی ، از آن قسم که فمینیست ها با سختی و در قالب توافق نامه هـای مختلـف بـه آن دسـت یافته بودند، برای زنان به ارمغان نخواهد آورد تا بتوان این فرصت و زمینه را پیش آورد که زنـان در عرصۀ زندگی عمومی و سیاسی خود از مشارکتی کامل و برابر با مردان برخوردار باشند.
افزون بر این ، اساسا چه تضمینی وجود دارد که بتوان اطمینان حاصل کرد که حدود و شرایط مراقبت را زنان خود برای خود تعیین می کنند و مردان از این طریق به اعمال سلطه بـر آنـان نمی پردازنـد؟ فمینیست های منتقد، به این نگرش گیلیگان عنوان «سیاست بقا» را داده اند؛ سیاستی کـه تحـت لوای مراقبت و مسئولیت ، حاصلی جز بقا و آن هم به هر قیمت بـرای زنـان بـه دنبـال نخواهـد داشت ؛ آن هم بقایی که تحت سلطۀ جنس مخالف به دست می آید و این همان نکته ای است که به گونه ای سخت انگشت اتهام را متوجه گیلیگان می کند (فریدمن ، ١٣٨١: ٣٥)."