خلاصه ماشینی:
"بازاریابی محصولات کشاورزی الف:اگرچه بهبود سطح فنآوری مورد استفاده در تولید موا غذایی در هند،بیش از پیش نتایج مثبتی برای کشاورزان در برداشته است،لیکن رفاه کشاورزان هندی همانند سایر کشورهای در حال رشد به معنی واقعی کلمه،نسبت به کشاورزان کشورهای پیشرفته،همچنان فاصله زیادی دارد که دلیل عمدهء این امر را باید در سیستم بازاریابی فرآوردههای کشاورزی جستجو کرد.
در حالیکه این نسبت (درصد قسمت فروش محصولات تولیدی و کالاهای مصرفی کشاورز)هماکنون و با توجه به ظهور سیستم کارآمد و کمخطرتر حمل و نقل،سازماندهی، سیستم اعتباری آسان و نیز وجود بازارهای منظم و دائمی برای محصولات، بهطور قابل ملاحظهای کاهش یافته است.
6. تأمین امکانات جمعآوری و نگهداری محصولات(به منظور کمک به کشاورزان برای نگهداری محصولات و فروش آنها با قیمت بهتر در آینده،دولت براساس توصیههای ارایه شده از سوی «کمیته تحقیقات اعتبارات روستایی»در سال 4591 به تأسیس«شرکت توسعه تعاون و رفاه ملی»اقدام نموده است) 7.
تثبیت قیمتها و کنترل نرخ فروش محصولات کشاورزی سیستم اطلاعرسانی بازاریابی محصولات کشاورزی در هند و خارج از کشور سیستم اطلاعات بازاریابی در ایالات متحده آمریکا بسیار پیشرفته است و در این زمینه«اداره کشاورزی»مسئولیت مستقیم دارد.
دریافت،پردازش و پخش اطلاعات دایم و منظم از طریق ایستگاههای مختلف اطلاعرسانی ظهور فروشگاههای مواد غذایی و پیشرفتهای فنآوری در زمینه بازاریابی برای فروش (خردهفروشی)محصولات کشاورزی در هند همراه و همزمان با تحولات شگرف در شیوهء زندگی،بخش تأمین مواد غذایی در کشوری در حال توسعه نظیر هند نیز تغییر نموده و این امر در قالب ظهور و گشترش سوپرمارکتها و دیگر مراکز تأمین مواد غذایی(فروشگاههای زنجیرهای نظیر ( Amul."