چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، تعیین نقش شایستگیهای حرفهای دبیران در پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان مدارس عادی و خاص بود. نمونهای با حجم 363 نفر از دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان رفسنجان (210 نفر از مدارس عادی و 153 نفر از مدارس خاص) انتخاب شد. برای تعیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از نمره پایانی آنها در درس ریاضی و جهت تعیین شایستگیهای حرفهای دبیران ریاضی از پرسشنامه استفاده و با انجام تحلیل عاملی اکتشافی روی پرسشنامه مورد نظر، سه عامل شامل شایستگیهای شناختی، عاطفی و مهارتی شناسایی شد. ضریب آلفای کرونباخ برای عاملهای زیربنایی به ترتیب 88/0، 87/0 و 83/0 بهدست آمد. نتایج روایی همگرا و تفکیکی نشان دادند که پرسشنامه از روایی قابل قبول برخوردار است. سپس، وضعیت شایستگیهای حرفهای دبیران ریاضی از دیدگاه دانشآموزان تعیین و اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد که بین شایستگیهای شناختی، عاطفی و مهارتی دبیران ریاضی و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان رابطه مثبت وجود دارد و میزان این رابطه در مدارس خاص بیشتر است. شایستگیهای مهارتی دبیران در مدارس عادی و شایستگیهای عاطفی دبیران در مدارس خاص پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان را پیشبینی میکنند. سرانجام، بر اهمیت شایستگیهای حرفهای در فرآیند آموزش، جذب و ارزیابی عملکرد دبیران ریاضی تأکید شد.
خلاصه ماشینی:
کاستر، میکی، فرد و تئو<FootNote No="92" Text=" Koster, Mieke, Fred &amp;amp; Theo"/> (2005) صلاحیت های معلمان را به پنج دسته اصلی تقسیم کردند که عبارتند از: 1) دانش تخصصی شامل: داشتن اطلاعات لازم در زمینه دانش تخصصی، توسعه و به روز نگه داشتن آن؛ 2) ارتباطات شامل: برقراری ارتباط با دانشآموزان با داشتن پیشینه مختلف، هدایت انجام وظایف، تحلیل و روشن سازی دیدگاه های دانشآموزان؛ 3) سازماندهی شامل: تعیین سیستم عملکرد دانشآموزان، مدیریت زمان و تنظیم برنامه درسی مطابق اهداف سازمانی؛ 4) پداگوژی چهار عامل را در برمیگیرد که عبارتند از: کمک به دانشآموزان و تعیین نیازهای یادگیری، تنظیم برنامه درسی براساس نیاز دانشآموزان مختلف، طراحی فعالیت هایی برای تسهیل یادگیری و رشد فراگیران، استفاده از فن آوری اطلاعات در تدریس و 5) صلاحیت رفتاری شامل: داشتن رویکرد دموکراتیک، نگرش پیش کنشی، کنجکاوی در مورد تازه ها، صداقت و درستی.
68 تدارک محیط مناسب برای دانشآموزان جهت یادگیری بهتر مفاهیم ریاضی Providing an appropriate environment for students to learn math concepts better شایستگیهای مهارتی Skill competencies 22.
جدول 9- پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان مدارس عادی براساس انواع شایستگیهای حرفهای دبیران ریاضی Table 9 Predicting mathematical achievement of regular school students based on math teachers’ professional competencies مدل Model ضرایب استاندارد نشده Unstandardized coefficients ضرایب استاندارد شده Standardized coefficients t p B SE β مقدار ثابت Constant 10.
جدول 10- پیش بینی پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان مدارس خاص براساس انواع شایستگیهای حرفهای دبیران ریاضی Table 10 Predicting mathematical achievement of special school students based on math teachers’ professional competencies مدل Model ضرایب استاندارد نشده Unstandardized coefficients ضرایب استاندارد شده Standardized coefficients t p B SE β مقدار ثابت Constant 7.