چکیده:
هدف از انجام این پژوهش مدلسازی اثربخشی تدریس معلمان ریاضی دوره متوسطه شرق استان مازندران در سال تحصیلی 95 -1394 بود. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع زمینهیابی انتخاب شد. جامعه آماری به تعداد 214 نفر بوده که براساس نمونهگیری تصادفی طبقهای با استفاده از جدول کرجسی-مورگان تعداد 134 نفر از معلمان ریاضی(زن و مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اطمینان از روایی، پرسشنامه توسط اساتید راهنما و مشاور و چند نفر از صاحبنظران مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته (با آلفای کرونباخ 929/ 0) بود که در شش بخش شامل مهارتهای فرایند تدریس، مدیریتکلاس، آموزش ضمن خدمت، مهارتهای حل مسئله، وسایلآموزشی وطرحریزی آموزشی با مجموع 44 سوال بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از نرمافزارهایSPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین مهارتهای فرایند تدریس، مدیریتکلاس، آموزش ضمن خدمت، روش حل مسئله، وسایلآموزشی و طرحریزی آموزشی و اثربخشی تدریس معلمان وجود دارد. معادله ساختاری بیانگر آن است که 94درصد اثربخشی به وسیله مهارتهای حل مسئله و مهارتهای فرایند تدریس تبیین میشود. با توجه به اثربخشی تدریس معلمان ریاضی توصیه میشود به مشارکت والدین در فرایند تحصیل فرزندانشان برای کمک به ترغیب معلم برای ارائه فعالیت بیشتر، استقبال از تعامل دانشآموزان با یکدیگر برای بررسی وارائه راهحل سوالات مطرح شده در کلاس و اجرای مهارتهای حل مسئله در تدریس برای بهبود فرآیند یادگیری فراگیران توجه گردد.
خلاصه ماشینی:
com)"/> مهدی چرمچیان لنگرودی<FootNote No="140" Text="- گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران"/> چکیده هدف از انجام این پژوهش مدلسازی اثربخشی تدریس معلمان ریاضی دوره متوسطه شرق استان مازندران در سال تحصیلی 95 -1394 بود.
با توجه به اثربخشی تدریس معلمان ریاضی توصیه میشود به مشارکت والدین در فرایند تحصیل فرزندانشان برای کمک به ترغیب معلم برای ارائه فعالیت بیشتر، استقبال از تعامل دانشآموزان با یکدیگر برای بررسی وارائه راهحل سوالات مطرح شده در کلاس و اجرای مهارتهای حل مسئله در تدریس برای بهبود فرآیند یادگیری فراگیران توجه گردد.
Keywords: effectiveness, problem solving, skill, teaching process مقدمه در آموزش و پرورش بالا بردن کیفیت یادگیری و تدریس همواره از مسایل پر اهمیت بوده است (موایندا<FootNote No="141" Text="- Muyinda"/>,2007 :98).
نتایج آزمون کلموگروف-اسمیرنف Table 1 Kolmogorov – Smirnov Test Results اثربخشی Effectiveness آموزش ضمنخدمت On-job training مدیریت کلاس Classroom management وسایل آموزشی Educational supplies طرحریزی planning مهارتهای فرایند تدریس Teaching process skills مهارتهای حل مسئله Problem-solving skills 3.
در بررسی تأثیر آموزش ضمنخدمت معلمان بر اثر بخشی تدریس با توجه به اطلاعات جدول 2، نتایج نشان میدهد که ضریب همبستگی اسپیرمن(**259/0)بدست آمده است.
) شکل1- مدلسازی معادله ساختاری اثربخشی تدریس معلمان ریاضی با تاکید بر مهارتهای فرایند تدریس و مهارتهای حل مسئله برمبنای ضریب استاندارد شده Figure 1 Structural equation modeling of the math teachers’ teaching effectiveness with an emphasis on teaching process skills and problem-solving skills based on standardized cofficient (به تصویر صفحه مراجعه شود.