چکیده:
اﻣﺮوزه در داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ دﻧﯿﺎ ﺑﺤﺚ آﯾﻨﺪه ﻧﮕﺮی اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻣﺤﻮر ﺑﻮدن ﺳﺎزﻣﺎن، ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻓﺮوش داﻧﺶ، ارﺗﻘﺎء ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی و ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﻧﻮآوری ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ از اﻫﻤﯿﺖ ﻓﻮق اﻟﻌﺎده ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﭘﺪﯾﺪه در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر اﻋﻢ و در داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر اﺧﺺ ﻣﺼﺪاق دارد. ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ اﻫﺪاف ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﺑﺮای ﻣﺪﯾﺮان ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ان ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬار ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﯿﯿﻦ راﺑﻄﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎن اﻋﻀﺎء ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﯾﺰد ﺳﺎل 95 ـ 1394 ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﺎﻣﻌﻪ ﮐﻠﯿﻪ اﻋﻀﺎ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد ﯾﺰد در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﺟﺪول ﻣﻮرﮔﺎن 170 ﻧﻔﺮ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی ﺑﻮﻧﺘﯿﺴﯽ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ رﻧﺪﺳﯿﭗ ﺑﻮد. ﺿﺮاﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی (0/87) و ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ (0/81) ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﮔﺮدﯾﺪ. اﺟﺮا ﺑﺪﯾﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮد ﮐﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ در ﻣﯿﺎن اﻋﻀﺎی ﻣﻨﺘﺨﺐ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ ﺗﻮزﯾﻊ و ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺤﻠﯿﻞ آﻣﺎری ﺟﻤﻊ آوری ﺷﺪﻧﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی و ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺳﺎﺧﺘﺎری و ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺎ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺘﯽ داﺷﺘﻪ و ﺗﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻌﻨﺎداری ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻓﮑﺮی ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎن اﺳﺖ.