چکیده:
از بدو تکوین انقلاب اسلامی، ضرورت صدور آموزه های برخاسته از متن نظری و عملی انقلاب به خارج از
مرزهای جغرافیایی، با هدف تداوم حیات انقلاب اسلامی در داخل کشور و بسط آن در دستور کار فکری و
عملی اندیشمندان و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی قرار گرفت. با این ملاحظات، هدف اساسی از ارائه این پژوهش، واکاوی مقوله صدور انقلاب اسلامی، مبتنی بر نظریه انتقادی روابط بینالملل بوده است. لذا، ابتدا، به تبیین مکتب فرانکفورت و نظریه انتقادی روابط بین الملل پرداخته شده است و مآلا در راستای
تعیین دالهای مشترک مبانی فکری صدور انقلاب اسلامی ایران و نظریه انتقادی روابط بین الملل،
نتیجه گیری میشود که مشخّصا میتوان این وجوه اشتراکی را شامل رهایی بخشی به نوع بشری؛
دگردیسی در سازوکار حاکم بر نظام جهانی؛ عدالت گستری در نظام جهانی و نفی هژمونی بین المللی در
نظر گرفت که اجمالا بررسی گردیده اند. این نوشتار، مبتنی بر روش انطباق نظریه با مورد، از نظر محتوا
توصیفی- تحلیلی؛ با رهیافت اسنادی- تاریخی؛ از لحاظ متغیّر مورد بررسی کیفی؛ از نظر هدف و نتیجه کار
بنیادین است. جمعآوری دادهها به صورت اسنادی- کتابخانه ای صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"به زعم وی، آنچه در ارتباط با کاربست نظریه انتقادی در روابط بین الملل اهمیت دارد، این است که این رویکرد، نشان میدهد که دانش شناخت ، پیوسته مانند آیینه ، شرایط و منافع اجتماعی از پیش موجود را نشان میدهد؛ به دلیل خطا بودن اعتقاد به تغییرناپذیری قواعد حاکم بر سیاست بین الملل ، در جهان ، آزادی بیشتری امکان پذیر است ؛ برخی از ضعف های مارکسیسم را میتوان با کاربست اندیشه های انتقادی یادگیری اجتماعی برطرف ساخت که به انسان کمک میکند نوعی جامعه شناسی تاریخی رهایی بخش ایجاد کند، لذا نظریه انتقادی در مورد ترتیبات اجتماعی بر اساس ظرفیت آنها جهت برقراری گفت و گوی آزاد میان کسانی که منافع متفاوتی دارند، به قضاوت میپردازد و شکل های تازه ای از بهبود سیاسی را متصور میشود ١٩٩٦ ,Linklater).
بدین منظور، انقلابیون ایران ، در راستای تبدیل شدن به منبع فیاض حرکت های رهایی بخش و نیز بیداری تمامی ملت های منطقه و حتی جهان ، جهت رهایی از نظام هژمون بین الملل و حکومت های دست نشانده آنها، همت خود را به کار گرفتند و با عزمی راسخ ، با هدف نیل به این آرمان متعالی، خط مشی صدور انقلاب را به عنوان یک اصل پیوسته راهبردی در راستای انتقال ارزش های دینی، ایدئولوژیک ، اخلاقی، سیاسی و فرهنگی- اجتماعی به سایر جوامع تحت ظلم ، مد نظر قرار دادند."