چکیده:
نارساخوانی رایجترین مقوله ناتوانی یادگیری است که به تأخیر و نارسایی در توانایی خواندن مربوط میشود و با نارسایی قابل ملاحظه در پیدایش مهارتهای شناخت واژگان و فهم مطالب خواندهشده مشخص میشود. براین اساس هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر تکنیک خودآموزی بر مهارتهای خواندن و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان با نشانگان نارساخوانی بود. پژوهش با روش نیمهآزمایشی و طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری در این پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر نارساخوان پایههای سوم و چهارم ابتدایی شهرستان کرج بوده است که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از این افراد با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه، به شیوه تصادفی، جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون هوش وکسلر، چک لیست نارساخوانی، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و آزمون عملکرد خواندن استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نشان داد که آموزش تکنیک خودآموزی به دانشآموزان نارساخوان گروه آزمایش در بهبود عملکرد خواندن، سرعت خواندن، درک مطلب، خودکارآمدی تحصیلی آنان موثر است. همچنین آموزش با این روش موجب کاهش خطاهای خواندن در دختران نارساخوان شد. براین اساس پیشنهاد میشود تا از این تکنیک برای بهبود عملکرد خواندن و کاهش خطاها در این گروه از دانشآموزان در مدارس استفاده شود. همچنین از این تکنیک برای بهبود عملکرد تحصیلی و باور به توانمندی در برابر تکالیف و مشکلات تحصیلی در مدارس در این گروه از کودکان استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"نتایج تحلیل واریانس و کوواریانس نشان داد که آموزش تکنیک خودآموزی به دانش آموزان نارساخوان گروه آزمایش در بهبود عملکرد خواندن ، سرعت خواندن ، درک مطلب ، خودکارآمدی تحصیلی آنان موثر بوده است .
این یافته همسو با نتایج پژوهش بیرامی (١٣٩٢)، مجیدی و همکاران (١٣٨٩)، باعزت و ایزدی (١٣٨٩)، بر روی دانش آموزان دارای ناتوانیهای یادگیری است که گزارش کرده اند تکنیک خودآموزی بر کاهش خطاهای خواندن و بهبود عملکرد خواندن اثربخش است و با استفاده از تکنیک خودآموزی میتوان مهارت های خواندن را به افراد دچار ناتوانیهای یادگیری متوسط و شدید یادگیری به طور موفقیت آمیزی آموزش داد.
این یافته همسو با نتایج پژوهش های گزارش شده توسط فستا و همکاران (٢٠١٥)، مارکو، چایرا، اندراایسابلا و مارکو١ (٢٠١٢)، مجیدی و همکاران (١٣٨٩)، باعزت و همکاران (١٣٨٩)، مارک و همز 2 (٢٠١٤) است که نشان داده اند استفاده از تکنیک خودآموزی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری و به ویژه نارساخوانی منجر به بهبود سرعت خواندن و کاهش مشکلات خواندن در این گروه از کودکان میشود.
این یافته پژوهش حاضر نیز همسو با نتایج پژوهش - های فستا و همکاران (٢٠١٥)، باساراواراجاپا و خانه کشی (٢٠١٣)، مجیدی (١٣٨٩) و بیرامی (١٣٩٢) است که نشان داده اند استفاده از تکنیک خودآموزی در دانش آموزان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری منجر به بهبود احساس خودکارآمدی تحصیلی در این گروه از کودکان 1.
همچنین پژوهش حاضر بهتر است روی سایر مقاطع تحصیلی نیز اجرا شود و نیز با توجه به اثربخشی تکنیک خودآموزی بر بهبود عملکرد و مهارت های خواندن و افزایش خودکارآمدی در دانش آموزان نارساخوان دختر، پیشنهاد میشود که در پژوهش های آتی این تکنیک در مورد گروه نارساخوان پسر نیز آزمایش شود."