چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه بازیهای زبانشناختی بر عملکرد خواندن در دانش آموزان پسر با نارساخوانی سنین 8 تا 12 ساله به روش آزمایشی با طرح پیش آزمون پسآزمون با گروه گواه انجام شد. نمونه پژوهش شامل 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند از بین دانش آموزان سنین 8 تا 12 ساله از یک مرکز اختلال یادگیری شیراز انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. بهمنظور جمع آوری داده ها از آزمون تشخیص خواندن پیش و پس از اجرای مداخله آموزش برنامه بازیهای زبانشناختی استفاده شد. در فاصله بین پیشآزمون و پسآزمون افراد گروه آزمایش به مدت 16 جلسه 45 دقیقه ای در 8 هفته متوالی آموزش برنامه بازیهای زبانشناختی را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش برنامه بازیهای زبانشناختی به طور معناداری بر عملکرد خواندن دانش آموزان پسر با نارساخوانی تاثیر دارد. بنابراین می توان از برنامه بازیهای زبانشناختی برای بهبود سرعت، درک مطلب و دقت خواندن در دانش آموزان با نارساخوانی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
همچنین عابدی، پیروز زیجردی و یارمحمدیان (١٣٩١) در پژوهشی با عنوان بررسی اثربخشی بازیهای واجی بر عملکرد خواندن (سرعت ، درکمطلب و دقت خواندن ) دانش آموزان با نارساخوانی نشان دادند که بازیهای واجی منجر به بهبود میانگین عملکرد خواندن (سرعت ، درکمطلب و دقت خواندن ) گروه آزمایش در خرده مقیاس های خواندن کلمات ، زنجیره کلمات ، نامیدن تصاویر، درک کلمه ، حذف آوا، خواندن ناکلمات ١، نشانه حرف ، نشانه مقوله و سرعت خواندن نسبت به گروه کنترل شده است اما بین میانگین دو گروه در خرده مقیاس های درک کلمات و کلمات هم قافیه تفاوت معناداری وجود نداشت .
از آنجا که در ایران پژوهش های اندکی در ارتباط با برنامه های بازیهای زبان شناختی صورت گرفته است و همچنین در میان انواع اختلال های یادگیری نیز توجه کمتری به نارساخوانی شده و این حوزه به طور تقریبی مورد غفلت قرار گرفته است ، به همین دلیل استفاده از روش آموزش برنامه بازیهای زبان شناختی برای بررسی اثربخشی آن بر بهبود عملکرد خواندن (سرعت ، درکمطلب و دقت خواندن ) بسیار ضروری به نظر میرسد تا ضمن پر کردن خلاءهای پژوهشی گامی در جهت بهبود مهارت های خواندن این دانش آموزان برداشته شود.
1. Peck, Kehle, Bray, Theodore & Kimbrough, Balkin & Rancich در تبیین اثربخشی برنامه ی بازیهای زبان شناختی بر سرعت خواندن دانش آموزان با نارساخوانی میتوان گفت که اقدامات صورت گرفته به ویژه در جلسات روان خوانی برنامه ی بازیهای زبان شناختی باعث میشود که افراد از اطلاعات حافظه بلندمدت جهت رمزگشایی محرکهای نوشتاری کمک بگیرند.
Remedial interventions for children whit reading disabilities: Speech perception – An effective component in phonological training?.