چکیده:
هدف مطالعه حاضر، شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی مدرسان است. جامعه آماری تحقیق شامل همه مدرسان مرکز علمی و کاربردی تعاون بود. با توجه به محدود بودن تعداد، از روش سرشماری استفاده شد و دادههای تحقیق از 40 نفر اعضای هیئت علمی با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. روایی ابزار تحقیق را متخصصان فن تایید کردند و برای بررسی پایایی آن نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که رقم 78/ 0 به دست آمد. نتایج مطالعه حاکی از آن است که نیازهای آموزشی مدرسان به ترتیب اهمیت شامل: «ارزشیابی برنامههای آموزشی» با میانگین 96/ 3، «مهارتهای ارتباطی» با میانگین 85/ 3، «مهارت های تدریس و یادگیری» با میانگین 83/ 3، «مهارت های پژوهش و تحقیق» با میانگین 75/ 3 و در نهایت «مهارت های زبان انگلیسی» با میانگین 65/ 3 است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که بین سابقه تدریس مدرسان با میزان نیازهای آموزشی آنها رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نیز نشان داد بین نیاز آموزشی مدرسان و رشتههای تحصیلی آنان تفاوت وجود دارد. برای بررسی جهت و اولویت تفاوتها از آزمون دانکن استفاده شد و به ترتیب اولویت، رشتههای تحصیلی اقتصاد، مدیریت، کامپیوتر، حسابداری، ریاضی، صنایع و زبان فارسی نیاز بیشتری به آموزش در حیطه های مورد بررسی داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
شناسايي نيازهاي آموزشي مدرسان مرکز علمي - کاربردي تعاون شهرستان همدان Identifying Educational Needs among Teachers in Applied Scientific Center of Cooperative Organization, Hamedan, Iran تاريخ دريافت مقاله :٩٥/٠٨/٠٩ رضا موحدي ∗ ليلا زليخائي سيار∗∗ مهسا معتقد∗∗∗ چکيده : هدف مطالعه حاضر، شناسايي و اولويت بندي نيازهاي آموزشي مدرسان است .
لذا هدف بررسي حاضر، نيازسنجي آموزشي مدرسان مرکز علمي کاربردي تعاون شهرستان همدان به منظور شناسايي و اولويت بندي نيازهاي اعضاي هيئت علمي است تا اولويت هايي که بايد آموزش داده شود، تعيين و به مسئولان براي طراحي برنامه هاي آموزشي ارائه شود.
عزيزي شمامي و همکاران (١٣٩٠) نيز در بررسي نيازهاي آموزشي مدرسان هنر و صنعت دانشگاه جامع علمي کاربردي تهران به اين نتيجه دست يافتند که هم از ديدگاه دانشجويان و هم مدرسان ، مهارت هاي رايانه و فناوري اطلاعات از نخستين اولويت ها در تعيين نيازهاي آموزشي است .
در بررسي سؤال اول پژوهش ، نتايج نشان داد که ميانگين مقوله «ارزشيابي برنامه هاي آموزشي » بيشتر از ساير مقوله ها بوده و مدرسان مرکز علمي -کاربردي تعاون به آموزش بيشتري در اين زمينه نياز دارند.
نتايج به دست آمده از مطالعات چيو وينگ (٢٠١١)، بورگمن و همکاران (١٩٨٥)، داناصفهاني و همکاران (١٣٩٢)، آويژگان و همکاران (١٣٩٠)، مظلومي محمودآباد و همکاران (١٣٩٠)، بلاغت (١٣٨٦) و ميرزامحمدي (١٣٨٤) با نتايج اين بخش همخواني دارد و نشان مي دهد که در اين مطالعات نيز، مهارت هاي پژوهش و تحقيق ، از مهم ترين نيازهاي آموزشي مدرسان و اعضاي هيئت علمي اولويت بندي شده است .