چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیشبینی انگیزش تحصیلی دانشجو- معلمان بر اساس دو متغیر خوشبینی و معنای تحصیل بود. به این منظور 168 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران (105 دختر و 63 پسر) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند و به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. ابزار این پژوهش عبارت بود از پرسشنامه جهتگیری زندگی شییر و کارور، پرسشنامه معنای تحصیل هندرسون-کینگ و اسمیت و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام، تحلیل شد. نتایج نشان داد که خوشبینی و معنای تحصیل با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت معنیدار دارد. متغیرهای خوشبینی و معنای تحصیل به ترتیب 26 و 27 درصد از واریانس انگیزش تحصیلی را تبیین کردند. یافتههای این پژوهش ضرورت تأکید بر ابعاد عاطفی و شناختی تحصیل مانند خوشبینی و معنای تحصیل را در بهبود انگیزش تحصیلی دانشجویان نشان میدهد. به بیان دیگر شایسته است در فرایند آموزش تدابیری بهمنظور بهبود نگرش و شناخت دانشجویان نسبت به تحصیل اندیشیده شود.
خلاصه ماشینی:
بررسي رابطه بين خوش بيني و معناي تحصيل با انگيزش تحصيلي دانشجويان The Relationship between Optimism and Meaning of Education with Academic Motivation of Students تاريخ دريافت مقاله :٩٥/١٠/١٢ محبوبه السادات کدخدايي∗ زهرا کرمي ∗∗ چکيده : هـدف پـژوهش حاضـر پـيش بينـي انگيـزش تحصــيلي دانشــجو- معلمــان بــر اســاس دو متغيــر خوش بيني و معناي تحصيل بود.
خوش بيني ١، انتظارات مطلوب افراد را در مورد وقايع آينده منعکس ميکند و منبع بسيار مهمي براي انگيزش و مقاوم بودن است ؛ اين حالت نقطه مقابل بدبيني است که در آن فرد انتظار پيامدهاي منفي دارد و توانايي مقابله با چالش هاي پيش رو و مقاومت را در خود نمييابد (شيير و کارور٢، ١٩٨٥).
بنابراين فرضيه هاي زير مورد آزمون قرار گرفته است : ١) بين خوش بيني و انگيزش تحصيلي رابطه مثبت معني دار وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين متغيرهاي خوش بيني و معناي تحصيل با انگيزش تحصيلي بود.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد که بين خوش بيني و معناي تحصيل با انگيزش تحصيلي رابطه معني دار وجود دارد و دو متغير مورد نظر ميتوانند انگيزش تحصيلي را پيش بيني کنند.
در همه اين پژوهش ها بين خوش بيني و انگيزش تحصيلي رابطه مثبت معنيدار گزارش شده است .
همچنين بر اساس يافته هاي اين پژوهش ، خوش بيني و معناي تحصيل توانستند به ترتيب ٢٦ و ٢٧ درصد از واريانس مربوط به انگيزش تحصيلي را تبيين کنند.
Psychological, cognitive, and personal variables that predict college academic achievement among health sciences students, Nurse Education Today, 34 (5), 703-708.