چکیده:
ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش رﻗﺎﺑﺖ و ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﺪاوم ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺴﺐ وﮐﺎر ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ در دﻧﯿﺎی اﻣﺮوز، در ﭘﯿﺶ ﮔﺮﻓﺘﻦ اﻗﺪاﻣﺎت راﻫﺒﺮدی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎ ﻧﻮآورﯾﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺣﯿﺎﺗﯽ اﺳﺖ. ﻣﺰﯾّﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد ﯾﮏ واﺣﺪ اﻗﺘﺼﺎدی اﺳﺖ ﮐﻪ اﺟﺎزة ﻧﻔﻮذ ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎی دﻟﺨﻮاه و ﺑﺮﺗﺮی ﺑﺮ رﻗﺒﺎ را ﺑﺮای آن واﺣﺪ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ آورد. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺪل ﻣﺰﯾّﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﯾﮏ اﺳﺘﺮاﺗﮋی رﻗﺎﺑﺘﯽ اﻗﺪاﻣﺎت ﺗﻬﺎﺟﻤﯽ ﯾﺎ ﺗﺪاﻓﻌﯽ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻣﻮﻗﻌﯿّﺖ ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺻﻨﻌﺖ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ دﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﺪ در رﻗﺎﺑﺖ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﺧﻮد ﻣﻮﻓﻖ ﺷﻮد و ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﺎزﮔﺸﺖ ﺳﺮﻣﺎﯾﮥ ﺧﻮد را ﺳﺮﯾﻌﺘﺮ و ﻧﺮخ ﺑﺎزده را ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺑﺮد؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﺑﻪ رﻗﺎﺑﺖ وﯾﮋه و ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟّﻪ ﻣﯿﺎن ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﯿﻤﻪ و اﻫﻤّﯿّﺖ ﮐﺎراﯾﯽ و ﺳﻮدآوری آﻧﺎن ﺑﺮرﺳﯽ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺗﺄﺛﯿﺮ رﻗﺎﺑﺖ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ و ﺗﺄﺛﯿﺮ آن ﺑﺮ ﻧﻮآوری ﺳﺎزﻣﺎن و ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾّﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻣﯽ ﭘﺮدازد. ﺟﺎﻣﻌﮥ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﻣﺪﯾﺮان ﻧﻤﺎﯾﻨـﺪﮔﯽ ﻫﺎی ﻓﺮوش ﺷﺮﮐﺖ ﺳﻬﺎﻣﯽ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﺎ در ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ 350 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﻧﻮع ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﺎرﺑﺮدی و روش آن ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ- ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﺑﻮد. روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﻪ ای ﺧﻮﺷﻪ ای ﺑﻮد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﻫﻤﭽﻮن ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی ﻓﻨّﺎوراﻧﻪ، ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی راﻫﺒﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی ﺑﺎزار، ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی رﻗﺒﺎ، ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی ﻓﻨّﺎوراﻧﻪ و ﻫﻮﺷﻤﻨﺪی راﻫﺒﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮ ﮐﺴﺐ ﻣﺰﯾّﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ ﻣﺆﺛّﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
Given the growing competition and ongoing changes in the business environment of organizations in today's
world, it is vital to take appropriate strategies with appropriate innovation to develop new services. The
competitive advantage is a set of unique capabilities of an economic unit that allows you to enter into the desired
markets and excel at competitors. Based on the competitive advantage model, a competitive strategy will take
aggressive or defensive measures to create an appropriate position in the industry in order to be able to compete
in its business environment, thereby increasing its return on investment and higher returns. Therefore,
considering the special and significant competition between different insurance companies and the importance of
their efficiency and profitability, the present study examines the impact of intelligent competition and its impact
on organizational innovation and gaining competitive advantage. The surveyed population was the community of
sale experts and directors of “MA” insurance company in Tehran (n=350). The present article is an applied one
in which analytical survey method was used. Cluster sampling method was used. The results of this study
showed that factors such as technological intelligence, strategic and social intelligence, market intelligence,
competitor intelligence, technological intelligence and strategic and social intelligence are effective on gaining
competitive advantage.
خلاصه ماشینی:
بر اساس مدل مزیت رقابتی یک استراتژی رقابتی اقدامات تهاجمی یا تدافعی را به منظور ایجاد یک موقعیت مناسب در صنعت انجام میدهد تا بتواند در رقابت محیط کسب و کار خود موفق شود و بدین ترتیب بازگشت سرمایۀ خود را سریعتر و نرخ بازده را بالاتر برد؛ بنابراین با توجه به رقابت ویژه و قابل توجه میان شرکت های مختلف بیمه و اهمیت کارایی و سودآوری آنان بررسی حاضر به تحلیل تأثیر رقابت هوشمند و تأثیر آن بر نوآوری سازمان و کسب مزیت رقابتی میپردازد.
جدول ١: بررسی نرمال بودن توزیع داده ها با آزمون کولموگروف - اسمیرنوف مقدار کولموگروف Sig سطح احتمال نتیجه خطا هوشمندی بازار 1/409 0/320 0/05 نرمال هوشمندی رقبا 1/220 0/341 0/05 نرمال هوشمندی فناورانه 1/559 0/227 0/05 نرمال هوشمندی راهبردی 1/396 0/297 0/05 نرمال مزیت رقابتی 1/659 0/327 0/05 نرمال نوآوری 1/344 0/447 0/05 نرمال در جدول فوق با توجه به مقدار آماره اسمیرنوف کلموگروف حاصل شده همچنین مقدار سطح معنیداری میتوان استنباط نمود که توزیع مورد انتظار با توزیع مشاهده شده برای تمام متغیرها تفاوت معنی داری ندارد؛ بنابراین توزیع این متغیرها نرمال است ؛ ازاین رو میتوان از آماره های پارامتریک برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده نمود.
برای این که بدانیم آیا سطح مزیت رقابتی متوسط میباشد یا خیر؟ با توجه به نرمال بودن اطلاعات از آزمون t-مستقل استفاده میکنیم .
برای این که بدانیم آیا سطح هوشمندی رقابتی متوسط میباشد یا خیر؟ با توجه به نرمال بودن اطلاعات از آزمون t-مستقل استفاده میکنیم .
98 بالاتر از ٠/٩ هوشمندی راهبردی و اجتماعی بر نوآوری در سازمان مؤثر میباشند همراستا با این نتیجه اسماعیلی (١٣٩٥) در کسب مزیت رقابتی، بهبود نوآوری سازمانی از طریق مشتری مداری، تمایز نوآوری وتمایز بازار منتخبی از بانک های خصوصی استان مازندران بیان میکند.