چکیده:
هدف این مقاله بررسی تأثیر ویژگیهای شغل بر خودکارآمدی و عملکرد شغلی با یک رویکرد چند سطحی است. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که با روش نمونهگیری تصادفی ساده 212 عضو هیئت علمی در قالب 30 گروه آموزشی به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش در سطح فردی نشان داد که ویژگیهای انگیزشی شغل بر خودکارآمدی فردی اعضای هیئت علمی و خودکارآمدی فردی بر عملکرد فردی اعضای هیئت علمی تاثیر مثبت و معناداری دارد. در سطح گروهی نیز ویژگیهای اجتماعی شغل برخودکارآمدی جمعی اعضای هیئت علمی و خودکار آمدی جمعی بر عملکرد گروهی اعضای هیئت علمی تاثیر مثبت ومعناداری داشت. علاوه براین، متغیرهای سطح گروهی یعنی ویژگیهای اجتماعی شغل و خودکارآمدی جمعی بر متغیرهای سطح فردی یعنی خودکارآمدی فردی و عملکرد فردی تاثیر زمینهای معناداری داشتند و اثر تعدیلکنندگی متغیرهای سطح گروهی (ویژگیهای اجتماعی شغل و خودکارآمدی جمعی) برروابط بین متغیرهای سطح فردی(خودکارآمدی فردی و عملکرد فردی) تأیید گردید. به نظر میرسد که مطالعه ویژگیهای شغل وتقویت این ویژگیها منجر به یکسری رفتارهای سازمانی مثبت (مانند خودکارآمدی) شده و این رفتارها میتوانند عملکرد سطح فردی و گروهی را در دانشگاهها تقویت نمایند.
خلاصه ماشینی:
برخی از محققان (هیسه و همکاران ، ٢٠١٢ ؛ چان و همکاران ، ٢٠١١) در یک تحلیل چندسطحی به بررسی اثر تعدیل کنندگی متغیر ویژگی های شغل به عنوان یک متغیر سطح گروهی بر روابط بین متغیرهای سطح فردی پرداخته اند ولی در این پژوهش ها اثر زمینه ای متغیرهای سطح گروهی بر متغیرهای سطح فردی در نظر گرفته نشده است .
براین اساس ، این پژوهش در راستای تکمیل پژوهش های انجام شده با یک رویکرد چندسطحی به دنبال بررسی تأثیر (تعدیل کنندگی و زمینه ای) ویژگیهای شغل بر خودکارآمدی و عملکرد شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است .
ازسویدیگر، در تحلیل های چندسطحی میتوان اثر تعدیل کنندگی متغیرهای سطح گروهی (ویژگیهای اجتماعی شغل و خودکارآمدی جمعی) بر روابط بین متغیرهای سطح فردی (خودکارآمدی فردی بر عملکرد کارکنان ) را بررسی کرد.
Raudenbush and Bryk پژوهشی چندسطحی نشان دادند که اثرات ویژگی های اجتماعی شغل به عنوان یک متغیر تعدیل گر بر رابطۀ بین خودکارآمدی و عملکرد افراد تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
نتایج این جدول نشان میدهد در سطح فردی ویژگیهای انگیزشی شغل بر خودکارآمدی فردی اجتماعی شغل برخودکارآمدی جمعی و خودکارآمدی جمعی بر عملکرد گروهی تأثیر مثبت و معنیداری دارد.
در این راستا، نتایج این تحقیق نشان داد که ویژگیهای اجتماعی شغل و خودکارآمدی جمعی به عنوان متغیرهای زمینه ای بر خودکارآمدی فردی و عملکرد فردی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تأثیرمثبت و معنیداری دارند.
یافته های این پژوهش اثر تعدیل کنندگی متغیرهای سطح گروهی یعنی ویژگیهای اجتماعی شغل و خودکارآمدی جمعی بر رابطه بین خودکارآمدی فردی و عملکرد فردی اعضای هیئت علمی را نیز تأیید کرد.