چکیده:
امروزه شهرت و عظمت سازمانها و شرکتهای بزرگ، صرفا به دلیل وجود داراییهای فیزیکی یا مالی بیشتر نیست، بلکه به خاطر سرمایه انسانی و دانش و مهارتهای آنان است. به عبارتی یکی از کلیدهای موفقیت در اقتصاد دانشمحور که در آن داشتن مزیت رقابتی باعث تمایز یک سازمان از سایر سازمانها میشود، منابع انسانی است که باید نسبت به آن توجه بیشتری صورت گیرد. از این رو هدف این مقاله، شناسایی عوامل موثر بر ماندگاری منابع انسانی دانشی در شرکتهای دانشبنیان ایرانی میباشد. رویکرد پژوهش به صورت کیفی اکتشافی و با روش تحلیل محتوای مبتنی بر مصاحبه نیمهساختاریافته با 9 شرکت دانشبنیان موفق مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری است. برای تحلیل دادهها از روش کدگذاری و مقولهبندی استفاده شد که درنهایت عوامل موثر در قالب 17 مولفه و 3 مقوله فردی، سازمانی و محیطی شناسایی و تحلیل شدند. در پایان نیز بر مبنای نتایج، پیشنهادهایی در این حوزه ارائه گشد.
خلاصه ماشینی:
براین اساس درجهت ارتقای وضعیت اقتصاد دانش محور کشور، در این پژوهش به عوامل مؤثر بر ماندگاری منابع انسانی دانشی در شرکت های دانش بنیان ایرانی پرداخته شده است که با روش کیفی و ابزار مصاحبه با این شرکت ها، عوامل ، شناسایی و طبقه بندی میشوند.
به عبارتی، همان طورکه اشاره شد باتوجه به شرایط شرکت های دانش بنیان ، موضوع ماندگاری مناسب این کارکنان دانشی، حائز اهمیت فراوانی است که باتوجه به ویژگیهای منابع انسانی دانشی که ایجاد ارزش میکنند، سرمایه ارزشمندی هستند که به سرعت مورد توجه دیگر سازمان ها قرار میگیرند و ازاین رو جابه جایی یا ترک خدمت آنها بالاست (قلیپور و دیگران ، ١٣٩٢).
در این پژوهش که باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر ماندگاری منابع انسانی دانشی در شرکت های دانش بنیان ایرانی و با استفاده از رویکرد پژوهشی کیفی از مصاحبه های نیمه ساختاریافته صورت گرفته بود، برای تحلیل داده ها طی مرحلۀ کدگذاری باز، نکات کلیدی مستخرج از مصاحبه ها شناسایی و در مرحلۀ کدگذاری محوری مفهوم سازی شد.
نتایج تحقیقات مشابه نشان میدهد اکثر کارکنان دانشی، در رقابت سالم و سازنده ، علاوه بر شکوفایی بیشتر خود و علاقه به ماندگاری بیشتر در مجموعه ، در راستای ارتقای سازمان نیز تلاش بیشتری میکنند (طیبی ابوالحسنی، ١٣٩٥) که این موضوع باید مدنظر این نوع شرکت ها قرار گرفته و با اتخاذ سیاست های مناسب ، مانع شکل گیری رقابت ناسالم شوند.
Y. , (2013), The impact of leadership behavior and organisational culture on job satisfaction and its relationship among organizational commitment and turnover intentions: A case study on an Egyptian company, Journal of Business and Retail Management Research, 7(2), p.