چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف اعتیاریابی مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه در مشاوران مدارس انجام گرفت. روش: روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی بود. جامعهی آماری پژوهش را مشاوران زن و مرد مدارس استان اردبیل و گیلان در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل میدادند که از میان آنها 302 مشاور (157 زن و 145 مرد) با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه (MSPCI)، پرسشنامهی هوش فرهنگی (CIQ) و پرسشنامهی رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوهی همسانی درونی نشان داد که اعتبار مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه از طریق آلفای کرونباخ 95/ 0 است. بررسیهای مرتبط با روایی صوری، همزمان، پیشبین و سازه موید روایی مقیاس مذکور بود. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی همانند فرم اصلی نشان داد که این مقیاس دارای سه عامل دانش و مهارتهای مراجع محوری، مهارتهای غیرمرسوم و زبان دوّم و آگاهی و مهارتهای درونگری است. نتیجهگیری: بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که مقیاس صلاحیت چندفرهنگی روانشناسی مدرسه، ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش میزان صلاحیت چندفرهنگی مشاوران مدارس میباشد.
The purpose of this study was Scale Validation multicultural competence school psychology in school counselors. The method was correlational of kind Factor analysis. The statistical population of this study were male and female school consultants Gilan and Ardabil In the academic year 2015-2016، of which 302 counselor (157 women and 145 men) were selected by convenience sampling method. Multicultural school psychology competency inventory، Cultural intelligence questionnaire and Minnesota Job satisfaction questionnaire used to data gathering. Data were analyzed by exploratory and confirmatory factor analysis and Pearson correlation. The results of the validation method the internal consistency showed that reliability scale Multicultural school psychology competency through Cronbach's alpha was 0/95. Studies related to the face validity، concurrent، former and the structural was confirms validity of the scale. The results of exploratory factor analysis showed that such as mail form this scale has three factors such as Client-Centered knowledge and skills، Second Language & Non-Traditional Skills and Introspection Awareness & Skills. According to the results of this study، Multicultural school psychology competency is tools reliable and valid for assessing amount competency of school counselors multicultural.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از اعتبارسنجی به شیوهی همسانی درونی نشان داد که اعتبار مقیاس صلحیت چند فرهنگی روانشناسی مدرسه از طریق آلفای کرونباخ ٣/٠١ است.
تحقیقی در ایران با عنوان ارزیابی صلحیتهای مشاورهای چند فرهنگی )در ابعاد دانش، آگاهی، مهارت( و طراحی دورههای آموزشی کارآمد برای مشاوران شهر تهران توسط دیبا واجاری )٥٠٠٢( انجام گرفت که نتایج نشان داد صلحیتهای چند فرهنگی مشاوران شهر تهران هماهنگ با صلحیتهای مورد انتظار نیست، بین زنان و مردان از این حیث تفاوتی وجود ندارد، مشاوران دارای زبان و لهجهی متفاوت به لحاظ صلحیت های مشاوره چند فرهنگی تفاوت دارند، برآیند کلی ناشی از روش کیفی نشان داد که مشاوران 1.
Weiss, Dawis, England & Lofquist 6.
همبستگی مقیاس صلحیت چند فرهنگی روانشناسی مدرسه و خرده مقیاسهای دانش و مهارت مراجعمحوری، مهارتهای غیرمرسوم و زبان دوم ، آگاهی و مهارت درونگری با مقیاس هوش فرهنگی به ترتیب ٣/٠٠، ٣/٠٥، ٣/٠٩ و ٣/١٩ به دست آمده است.
روایی سازه مقیاس صلحیت چند فرهنگی روانشناسی مدرسه به دو شیوه محاسبه ضریب همبستگی پرسشنامه با مؤلفههای آن و تحلیل عاملی تأییدی موردبررسی قرار گرفته است.
طی مطالعهی حاضر روایی صوری، همزمان، پیشبین و سازه در بحث ارزیابی مقیاس صلحیت چند فرهنگی روانشناسی مدرسه بررسی شده است.
نتایج حاصل از ضرایب همبستگی پیرسون مقیاس صلحیت چند فرهنگی روانشناسی مدرسه با خرده مقیاسهای سهگانهی آن و توسل به روش تحلیل عاملی تأییدی، روایی سازه این مقیاس را تصدیق کرد.
Development of the multicultural school psychology competency inventory: an exploratory and confirmatory factor analysis study.