چکیده:
در مطالعه حاضر روند بهره گیری مثبت از یک فعالیت روایت-محور با عنوان " رویداد نویسی دیالکتیکی" یا محاوره ای بر روی عملکرد زبانی 67 دانشجوی بزرگسال ایرانی (دختر و پسر) به صورت پیمایشی باهدف انطباق سنجی سازههای روان سنجی دانشجویان در حوزه هوش هیجانی آنان با ابزار های کار پوشه، صورت گرفت.پنج زیر سنجه از متغیر های هوش هیجانی شامل مقیاس های حل مسئله، خودآگاهی هیجانی، روابط بین فردی، خودابراز(قاطعیت)و واقعیت سنجی با استفاده از شیوه رگرسیون چندگانه مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج حاصل حاکی از ان بود که مدل کلی به دست امده توانست موفقیت تحصیلی را به طور موازی با تداخل رویداد نویسی در میان افراد بزرگسال مورد آزمون پیشبینی نماید (0.05≥p) اما مقیاس حل مسئله در مقایسه با چهار مقیاس دیگر بیشتر پیشبینی کننده موفقیت در آزمونهای ارزیابی پیشرفت زبانی در گروه هدف بود. دلایل ضمنی نتیجه حاصله به همراه کاربرد های تقویت مهارتهای ارتباطی در میان دانشجویان در نهایت تحلیل شده اند.
In this study, the effect of dialogue journal writing (DJW), as an influential narrative-type activity was surveyed on the EFL academic achievements of some sixty-seven Iranian university students (male and female) with a low Emotional Intelligence (EI) index was explored. To this aim, Five EI scales including 'Problem solving' (PS), 'Emotional self-awarenes's (ESA), 'Interpersonal relation's (IR), 'Assertivenes's (AS) and 'Reality Testing' (RT). The results for linear regression analyses indicated that among the five EI scales, problem solving (PS) index, though significantly predicting more success in final language tests, could have less predicted success among the target population (0.04)
خلاصه ماشینی:
همسوسازی روش های بازتابی ١ رایج در آموزش زبان انگلیسی با ویژگی های روان شناختی زبان آموزان ایرانی زهره نفیسی * استاد یارگروه زبان انگلیسی ، دانشگاه الزهرا (س )، تهران ، ایران ** مرجان وثوقی استاد یاردانشگاه آزاد اسلامی ، واحد سبزوار، گروه زبان انگلیسی ، سبزوار، ایران (تاریخ دریافت : ٩٦/٠١/٢٩، تاریخ تصویب : ٩٦/٠٧/٢٢، تاریخ چاپ : مهر ١٣٩٦) چکیده در این پژوهش ، روند بهره گیری مثبت از یک فعالیت روایت -محـور بـا عنـوان " رویـداد نویسـی دیالکتیکی " یا محاوره ای بر عملکرد زبانی ٦٧ دانشجوی بزرگ سال ایرانی (دختر و پسـر) بـه صـورت پیمایشی باهدف انطباق سنجی سازه های روان سـنجی دانشـجویان در گسـتره هـوش هیجـانی آنـان بـا ابزارهای کارپوشه ، صورت گرفت .
Formative assessment در این میان مسئله ای را که نمـی تـوان ازنظـر دور داشـت ، ایـن اسـت کـه آیـا اسـتفاده از فعالیت های بازتابی و تفکری می تواند همیشه و درباره همه ی فراگیران به نتایج مثبتی بیانجامد؟ واقعیت این است که درباره انطباق سنجی چنین روش هایی با وضعیت های روان شناختی زبـان آموزان ایرانی ، پژوهش های انجام شده ، از شمار دست فراتر نمی رود.
A Comparison of the Effects of Reflective Learning Portfolios and Dialogue Journal Writing on Iranian EFL Learners’ Accuracy in Writing Performance, English Language Teaching 5 (11).
), Writing our lives: Reflections on dialogue journal writing with adults learning English (11-23).
), Writing our lives: Reflections on dialogue journal writing with adults learning English (xiii-xxvi).