چکیده:
دولت از طریق خطمشیهای خود تلاش دارد تا ضمن گسترش مرزهای پاسخگویی با پایش و ارزشیابی، شفافیت در خط مشی را برای ارزیابان رونمایی کند. طراحی یک نظام پایش و ارزشیابی در هر یک از حوزههای فعالیت دولت علاوهبر بهبود خط مشی به یادگیری خط مشی نیز کمک میکند. افزایش تقاضا برای دانش، اهتمام رئوس عالی حکومتی به مقوله علم و فناوری، تدوین نقشه جامع علمی کشور، تغییر نظام پذیرش دانشجو و گسترش مؤسسات آموزش و پژوهشی دانشگاهی ضرورت تدوین یک نظام پایش و ارزشیابی را برای خطمشیهای وزارت علوم ایجاب میکند. در این تحقیق تلاش میشود تا با استفاده از مدیریت مبتنی بر نتایج یک مدل پایش و ارزشیابی طراحی شده و با استفاده از پنج معیار نافعیت، اثربخشی، کارایی، پایداری و تأثیر این مدل در حوزه وزارت علوم و تحقیقات و فناوری آزمون شود. نتایج تحقیق نشان میدهد که زمینههای لازم برای تدوین این مدل از معرفی پایش و ارزشیابی آغاز شده و با تقاضا محوری سه گروه عمده ارزیابان نهادی، فرانهادی و جامعه مدنی مسیر لازم برای تحقق آن از مسیر زنجیره مدیریت مبتنی بر نتایج فراهم میشود.
The government, through its policies, is trying to expand the boundaries of accountability by monitoring and evaluation. Therefore designing a monitoring and evaluation system in each of the areas of government activities, in addition to learning policy, also helps to improve policies and policy making. Increasing demand for knowledge, endeavors of top sovereignty in committing to science and technology, developing a comprehensive scientific map, changing the admissions system, expansion of academic education and research institutions, requires the need for developing a monitoring and evaluation of the policies of the Ministry of Education. In this study, a monitoring and evaluation model is designed using five criteria includes Relevancy, effectiveness, efficiency, sustainability, and impact by results-based management. This model is tested in the Ministry of Science, Research and Technology. Results show that the groundwork for the development of this model started from the introduction of monitoring and evaluation and the three main groups demand-driven assessment include Sovereignty, state and civil society which provide its way through results-based management chain .
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان میدهد که زمینه های لازم برای تدوین این مدل از معرفی پایش و ارزشیابی آغاز شده و با تقاضا محوری سه گروه عمده ارزیابان نهادی، فرانهادی و جامعه مدنی مسیر لازم برای تحقق آن از مسیر زنجیره مدیریت مبتنی بر نتایج فراهم میشود.
درس آموزیهای١٠ برای مدل پایش و ارزشیابی خط مشیهای وزارت علوم در سطح طراحی مطرح شده از سوی نهادهای بین المللی برای مدل های پایش و ارزشیابی پیاده شده دولتی در کشورهای مختلف را بررسی کرده و سپس با استخراج نتایج موفقیت از طریق مصاحبه با خبرگان در مرکز پژوهش های مجلس ، حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی وزارت 91 leovsseornn anwt gi Monitoring nd valuation ystem GWM&E) علوم ، اعضای شورای نظارت نقشه جامع علمی کشور و برخی روسای دانشگاه ها اقدام به بومی سازی مدل اقتباسی کرده و از طریق آزمون مدل به جمع بندی نهایی مدل دست خواهیم یافت .
- نقشه راه برای مدیریت زنجیره نتایج - زمینه های لازم برای آغاز فعالیت ها - شناسایی ارزیابان و ذینفعان - شناسایی سیر تکاملی زنجیره نتایج - تطابق زنجیره نتایج با هرم سیاست گذاری در جمهوری اسلامی ایران در این پژوهش از ٣ منبع داده برای تبیین الگوی پیشنهادی استفاده شده است ، مستندات نگهداری شده ، مصاحبه و گزارشات خبری از سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و مجلس ، وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، مؤسسات پژوهشی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کتابخانه های عمومی بود.