چکیده:
هدف: در مقاله حاضر که مستخرج از طرحی پژوهشی است که با حمایت اداره کل کتابخانههای عمومی خراسان رضوی به انجام رسید، هدف آن است که نقش مدیران استان خراسان رضوی در رفتار مطالعاتی کارکنانشان بررسی شود.
روش: پژوهش به روش پیمایشی انجام پذیرفت و دو ابزار پرسشنامه محققساخته و مصاحبه نیمهساختیافته جهت گردآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری را مدیران ارشد استان خراسان رضوی (در مجموع 157 نفر) تشکیل دادند. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده انجام پذیرفت. از میان 113 مدیر، 81 نفر (7/71 درصد) به پرسشنامهها پاسخ گفتند. همچنین مصاحبهای با 10 نفر از مدیران ارشد استان انجام پذیرفت.
یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که مدیران ارشد استان خراسان رضوی بیشتر از رشتههای علوم انسانی (4/65 درصد) و 3/33 درصد در رشتههای مدیریتی فارغالتحصیل شدهاند. درصد غالب آنان
(6/55 درصد) کارشناس ارشد هستند. این مدیران از مفهوم و مصداقهای مطالعه دید وسیعی دارند و با انگیزههای اثربخشی (سودمندی)، ارتقاء مهارتهای فردی و کسب دانش به مطالعه میپردازند. اگر چه ایشان در موضوع مطالعه دغدغه دارند اما به نظر میرسد اقدام عملیاتی جدی از سوی آنها جهت بهبود وضعیت مطالعه کارکنان سازمانشان به انجام نرسیده باشد.
اصالت/ارزش: ارزش مقاله حاضر در آگاهی از دیدگاههای مدیران کلان یک استان در باب مطالعه است و اینکه آنها با توجه به اظهارات خودشان، چه اقداماتی در راه بهبود این امر انجام دادهاند.
خلاصه ماشینی:
"ایگـو٢ (٢٠١١) نیز برای ارتقاء فرهنگ مطالعۀ کشـور نیجریـه ، همـاهنگی و همکـاری خـانواده ، معلمـان ، کتابـداران ، رسـانه هـا، نهـادهـای مـذهبی ، سـازمان هـای غیـردولتـی و دولتـی را لازم مـی دانـدو راهبردهای ذیل را مطرح کرده اسـت : اولویـت دادن بـه آمـوزش نیـروی انسـانی ، افـزایش بودجـۀ کتابخانه ها، ایجاد کمیتۀ ملی برای کتابخانه ها، یکپارچه کردن آموزش سواد اطلاعـاتی ، دعـوت از افراد خیرو معنوی برای ایجاد سازمان هـای غیردولتـی ، ارتقـاء فرهنـگ مطالعـه از طریـق اجـرای سیاسـت اطلاعـات ملـی ،و در نهایـت ، تقویـت صـنعت نشـرو ایجـاد شـبکۀ کتابخانـه ای بـا نظـام توزیعی منابع اطلاعاتی قوی تا هر فردی به آسانی به منابع خواندنی بدون هرگونـه محـدودیت در وضعیت اقتصادی و مکان جغرافیایی دسترسی پیدا کند.
با توجه به درصدهای به دست آمده و همچنین میـانگین هـایی کـه در جـدول ٤ آمده است ، از دید مدیران ، تمامی عوامل سـازمانی ذکـر شـده در پرسشـنامه ، بـر رفتـار مطالعـاتی کارکنان اثرگذارندو تفاوت شدت و ضعف آن ها اندک است : (رجوع شود به تصویر صفحه) در تکمیل یافته های این بخـش ،نقـش اساسـی مـدیران در افـزایش میـزان مطالعـۀ کارکنـان مورد تأیید مدیران قرار گرفت (میانگین ٣/٧٥)،تأثیرگذاری عوامـل سـازمانی و نـه صـرفا عوامـل فردی تأکید شد(میانگین ٢/١٣)وبر نقش نظام پـاداش مناسـب در جهـت تشـویق کارکنـان اهـل مطالعه توافق نسبتا زیادی وجود داشـت (میـانگین ٣/٧٣).
پاسـخ مـدیران بـه وجود یا نبود این مصداق ها در سازمان خودو میزان ضرورت حضور هر یـک از ایـن مصـداق هـا در سازمان ، در جدول ٥ارائه شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) وجود تمامی جلوه های عینی مطالعه در سازمان از نظر مدیران ضرورت دارد(میانگین بـیش از ٣)."