چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تبیین نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی با تکیه بر الگوی مطالعه کاربران هیل بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای کتابخانههای عمومی استان خراسان جنوبی تا پایان مردادماه سال 1391 با برآورد تقریبی 23594نفر بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار اسپیاساس و آزمونهای تی دونمونهای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: بر اساس یافتهها، مقطع تحصیلی اکثر کاربران کتابخانههای عمومی استان دیپلم و کارشناسی بود. کاربران سطح سواد اطلاعاتی خود را بالاتر از حد متوسط اعلام کردند. مهمترین نیازهای موضوعی کاربران منابع درسی و کمک آموزشی، ادبیات و دین و مهمترین منابع کسب اطلاعات آنها به ترتیب کتاب، نشریات ادواری و اینترنت بود. انجام تکالیف و پروژههای درسی و بالا بردن معلومات عمومی بهترتیب اصلیترین انگیزههای پاسخگویان از جستجوی اطلاعات در کتابخانه بود. روزآمد نبودن منابع و کمبود منابع اطلاعاتی و عدم دسترسی به اینترنت مهمترین موانع در رفع نیازهای اطلاعاتی کاربران بودند. منابع و خدمات کتابخانهها در حد متوسط پاسخگوی نیاز کاربران بود. جنسیت و مقطع تحصیلی از عوامل موثر بر نیازهای اطلاعاتی کاربران بود.
اصالت/ارزش: ارزش این پژوهش، نشان دادن نقاط اساسی تاکید در تهیه منابع و ارائه خدمات است. کتابخانههای عمومی بر اساس یافتههای این پژوهش باید به کتابهای کمکدرسی و نیز به منابع و خدماتی که در انجام تکالیف درسی آنها یاریرسان باشد، تمرکز کنند و رابطه تکمیلی مدرسه و کتابخانه عمومی باید برقرار شود.
خلاصه ماشینی:
"سـتاری و جـواهری (١٣٨٥) در پژوهشی که به منظور نیازسـنجی منـابع اطلاعـاتی کتابخانـه هـای عمـومی اسـتان اردبیـل بـه روش پیمایشی مقطعی انجام دادند، دریافتند مهم ترین منبع کسب اطلاعات مراجعان استانی کتـاب بـود.
آنچه از بررسی پیشینه ها اسـتنباط مـی شـود آن اسـت کـه تحقیقـات انجـام شـده دربـارة نیازهـای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی عمدتادر مورد نیازهای اعضای هیئت علمی دانشگاه هاو محیط هـای آموزشی صورت گرفته است .
روش پژوهش این پژوهش به روش پیمایشی و با تکیه بر الگوی مطالعه کـاربران هیـل کـه یکـی از رایـج - ترین انواع مطالعۀ نیازهای اطلاعـاتی اسـت ، نیازهـای اطلاعـاتی کـاربران کتابخانـه هـای عمـومی استان را مورد سنجش و ارزیابی قـرار داد.
از ایـن رو بـااطمینـان ٩٥ درصد می توان گفت پاسخ دهندگان مقطع کارشناسی نسبت به مقطع دیپلم به منـابع موضـوعی در زمینه های کلیات ، فلسفه و علوم اجتماعی نیاز بیشتری داشـتندو موضـوع هنـر نیـز در میـان مقطـع کارشناسی و کاردانی نسبت به مقطع دیپلم از اولویت نیاز بالاتری برخوردار بوده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیۀ چهارم یعنـی بررسـی معنـی دار بـودن اخـتلاف نیـاز پاسـخ دهنـدگان بـه محمـل هـای اطلاعاتی مختلف در مقاطع تحصیلی دیـپلم ، کـاردانی و کارشناسـی مـورد بررسـی قـرار گرفـت .
توزیع سنی پاسخ دهندگان به همـراه مـدرک تحصـیلی آن هـا نشـان داد بیشتر کاربران کتابخانه های عمومی استان را دانـش آمـوزان و دانشـجویان تشـکیل مـی دهنـدو بـه نیازهای اطلاعاتی کودکان و افراد کم سوادکم تر توجه می شود."