چکیده:
این پژوهش به رتبه بندی شایستگیهای استراتژیک مدیران در اقتصاد مقاومتی با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در کسب و کارهای خانوادگی میپردازد. هدف کلی از انجام تحقیق حاضر رتبه بندی یا اولویت بندی مولفه های شایستگی استراتژیک مدیران کسب و کارهای خانوادگی میباشد. جامعه آماری تحقیق متشکل از خبرگان صنعت و دانشگاه میباشند که به این منظور برای رتبه بندی معیارها و زیرمعیارها، نظرات ٦نفر از خبرگان مورد سنجش قرار گرفت . به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Expert Choiceو مدل AHP استفاده شده است . نتایج این تحقیق نشان داد که در نهایت به ترتیب معیارهای شخصیتی، اقتصادی، سیاسی، اجرایی، فرهنگی، فناورانه و آموزشی و پژوهشی در ارتباط با مولفه های شایستگی استراتژیک مدیران کسب و کارهای خانوادگی رتبه بندی شدند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان میدهد که مدل مفروض از شایستگیهای مورد نیاز مدیران گروه های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، مشتمل بر ٣٧ شایستگی ارائه گردید که به ترتیب اهمیت عبارتند از: سعه صدر، ارتباط و تعامل ، پایبندی به اخلاق حرفه ای، مسئولیت پذیری و پاسخگویی، اعتماد آفرینی، رهبری، برنامه ریزی، برنامه ریزی آموزشی، کارتیمی، انتقاد پذیری، مدیریت تعارض ، نگرش علمی- آکادمیک ، نگرش سیستمی، هماهنگی، شایسته سالاری، سازماندهی، مدیریت زمان ، مهارت مذاکره ، حل مسئله ، پیشرفت و بهبود مستمر، تفکر منطقی، قاطعیت ، تقید عملی به اسلام ، تصمیم گیری، تعهد سازمانی، مهارت های فردی، الگو بودن ، مدیریت عملکرد، خلاقیت ، توانمندسازی، نوآوری، مدیریت استراتژیک ، انعطاف پذیری، تیزهوشی، مدیریت اطلاعات و تخصص فنی.
همانگونه که مشخص است زیرمعیار توان کارآفرینی با وزن ٠/٤٥٢ در رتبه اول ؛ زیرمعیار درک فرهنگ بهره وری با وزن ٠/٢٩٥ در رتبه دوم ؛ زیرمعیار شناسایی منابع مالی جدید با وزن ٠/١٣٣ در رتبه سوم ؛ زیرمعیار درک بازار دانش ملی و منطقه ای و جهانی با وزن ٠/٠٧٧ در رتبه چهارم و زیرمعیار انتخاب شاخص های مالی و سایر شاخص ها جهت کنترل برنامه ها و پروژه ها با وزن ٠/٠٤٣ در رتبه پنجم از لحاظ درجه اهمیت قرار گرفته اند.
خدایار ابیلی و همکاران (١٣٩١) نیز در تحقیق خود اولویت شایستگی های توان حل مسئله ، ارتباطات ، دانش بیمه ، اخلاق حرفه ای، توانایی بهره گیری از فناوری اطلاعات ، خلاقیت ، مدیریت ریسک ، هوش عاطفی، آشنایی با خدمات مالی متنوع و آشنایی بافنون بازاریابی اینترنتی از جمله مهم ترین شایستگیهای مورد نیاز فروشندگان بیمه عنوان کرده اند.
Developing a framework for communication management competencies, Journal of Vocational Education & Training, 63(1), 57-75."