چکیده:
امروزه دانشگاهها با مسائل و مشکلات متعددی بهویژه در حوزه مشکلات مالی روبرو هستند که توجه به شخصیت برند میتواند در حل آن موثر باشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین جایگاه شخصیت برند دانشگاه بر ترجیحات دانشجویان انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشجویان دکتری دانشکده علوم و اجتماعی دانشگاه مازندران به تعداد 307 نفر است که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) نمونه آماری این پژوهش (170 نفر) با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شد. روش پژوهش از حیث ماهیت از نوع پژوهشهای کمی و از نظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی به شمار میرود. روش پژوهش نیز از نوع توصیفی- همبستگی است. نتایج پژوهش نشان داد که از بین 6 مولفه (اعتبار، جذبه، صداقت، زنده بودن، وجدان و جهانشمولی)، شخصیت برند، تنها دو مولفه زنده بودن و جذبه سهمی در پیشبینی ترجیحات دانشجویان برای انتخاب دانشگاه مازندران داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
تبيين جايگاه شخصيت برند دانشگاه بر ترجيحات دانشجويان (مطالعه موردي: دانشگاه مازندران ) Explaining the Position of University Brand Personality on Students’ Preferences (Case Study: University of Mazandaran) تاريخ دريافت مقاله : ٩٥/١٢/١٢ مجتبي تجري* سميه صاحبي** امروزه دانشگاه ها با مسائل و مشکلات متعددي به ويژه در حوزه مالي روبرو هستند که توجه به شخصيت برند مي تواند در حل آن مؤثر باشد.
نتايج پژوهش نشان داد که از بين ٦ مؤلفه (اعتبار، جذبه ، صداقت ، زنده بودن ، وجدان و جهان شمولي)، شخصيت برند، تنها دو مؤلفه زنده بودن و جذبه ، سهمي در پيش بيين ترجيحات دانشجويان براي انتخاب دانشگاه مازندران داشته اند.
Mirzaei, Baumann, Johnson &Winzar 11.
همچنين واليتو (٢٠١٤)، در پژوهش خود برند دانشگاه را به عنوان يک مزيت رقابتي در جهاني شدن بررسي کرد و نشان داد در روسيه رقابت شديدي بين مؤسسات آموزش عالي در جذب سرمايه وجود دارد و يک عامل کليدي در پيروزي در اين رقابت ، توجه به برندسازي در دانشگاه است ؛ چراکه موجب ايجاد مزيت رقابتي براي دانشگاه خواهد شد.
با توجه به مباحث مطرح شده در خصوص جايگاه شخصيت برند در آموزش عالي و تأثيراتي که ميتواند بر جنبه هاي مختلف اين حوزه از خويش به جاي بگذارد، پرسش اصلي پژوهش آن است رابطه شخصيت برند و ترجيحات دانشجويان دانشگاه مازندران چگونه است ؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از حيث ماهيت از نوع پژوهش هاي کمي و از نظر هدف از نوع تحقيقات بنيادي به شمار ميرود.
University Heritage – An Institutional Tool for Branding and Marketing, Higher Education in Europe, XXVIII (4), 449-454.
Brand harmonization in the international higher education market.
Brand management in higher education: The University Brand Personality Scale.