چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روش آموزشی دلگرم سازی برسلامت روانی و رضایت از زناشویی والدین دارای کودک کم توان ذهنی خفیف است. به این منظور از بین مدارس آموزش و پرورش استثنایی شهرتهران دو مدرسه در محدوده متوسط شهرانتخاب شد. پس از همتاسازی دانش آموزان براساس معیارهایی چون پایه تحصیلی، سن، سواد والدین و سطح درآمد خانواده، 36 نفر از والدین براساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه
پیش آزمون گرفته شد و بعد از آموزش برنامه مورد نظر یک پس آزمون از هردو گروه به عمل آمد. پس از یک ماه یک آزمون پیگیری جهت بررسی ماندگاری یا ایجاد هرگونه تغییر در اثر آموزش از والدین به عمل آمد. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از آزمون سلامت عمومی (GHQ-28) و رضایت زناشویی استفاده شد. جهت بررسی نتایج حاصل از آموزش از آمار توصیفی وآمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحلیل های پس آزمون نشان داد که روش آموزشی شوان کر، سلامت روانی وخصوصا رضایت از زناشویی والدین را بهبود بخشیده است. همچنین این آموزش مقیاس های علائم جسمانی، اضطراب وکارکردهای اجتماعی را نیز بهبود داده است ولی بر میزان افسردگی تاثیری نداشته است. پیگیری نشان دادکه اثرات آموزش بعد از یک ماه همچنان باقی مانده است. نکته قابل توجه اینکه تحلیل پیگیری نشان دهنده کاهش افسردگی آزمودنی ها پس از گذشت یک ماه بود. براین اساس می توان نتیجه گیری کرد که می توان تکنیک های دلگرم سازی رابه این والدین آموزش داد، این تکنیک ها می توانند در حفظ سلامت روانی والدین موثر باشند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی اثربخشی روش آموزشی خود دلگرم سازی شوانکر<FootNote No="186" Text="- Schoenaker"/>بر سلامت روانی و رضایت از زناشویی والدین دارای کودک کم توان ذهنی خفیف تاریخ دریافت مقاله:1/8/1391 راضی فتحی <FootNote No="187" Text="- کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی Rfathi_55@yahoo.
com"/> چکیده هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی روش آموزشی دلگرم سازی برسلامت روانی و رضایت از زناشویی والدین دارای کودک کمتوان ذهنی خفیف است.
بنابراین با توجه به اهمیت دلگرم سازی در سلامت روانی ونیز مشکلات ذکر شده در ارتباط با والدین دارای کودکان معلول و الزام کمک به آنها ،هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش آموزشی خود دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت از زناشویی والدین دارای کودک کم توان ذهنی خفیف میباشد.
با توجه به نتایج به دست آمده، چون مقدارf محاسبه شده در پسآزمون (06/43=f) در درجات آزادی 1و 23 و001/0&gt; pاز fجدول (88/7=f) بزرگتر است، بنابراین فرضیه تحقیق تایید شده و با اطمینان 99% نتیجه میگیریم که بین نمرات پسآزمون خرده مقیاس اضطراب و اختلال در خواب در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود داشته در نتیجه روش آموزشی فوق این مقیاس را در مادران دارای کودک کمتوان ذهنی بهبود بخشیده است.
با توجه به نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چون مقدار f محاسبه شده پسآزمون (54/12) در درجات آزادی 1 و 23 و 001/0&gt; pازf جدول (87/7=f) بزرگتر است بنابراین فرضیه تحقیق تایید شده و با اطمینان 99% نتیجه میگیریم که بین نمرات پسآزمون عامل کارکردهای اجتماعی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد، بنابراین روش آموزشی، این عامل را در مادران مورد نظر بهبود بخشیده است."