چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد بالندگی سازمانی در تعهد سازمانی اعضای هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی کشور بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به روش میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق برابر 215 نفر، شامل کلیه اعضاء هیات علمی دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های سراسری کشور بود. حجم نمونه برابر 138 نفر، با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و به روش طبقه ای تصادفی انتخاب شده است. در این تحقیق از پرسش نامه بالندگی سازمانی و پرسش نامه تعهد سازمانی استفاده شده، که روایی محتوی آنها توسط متخصصان تائید و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 78/ 0 و 86/ 0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های آمار توصیفی، از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند گانه به روش گام به گام و t تک نمونه ای و همچنین آزمون کالموگراف اسمیرنف استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین بالندگی سازمانی و تمامی ابعاد آن، و تعهد سازمانی اعضای هیات علمی در سطح اعتماد 99 درصد ( 01/ 0 P
خلاصه ماشینی:
(Steinert, Naismith, & Mann, 2012) 1- organizational development کانون برنامه بالندگي سازماني دگرگون کردن نگرش ها و رفتار است .
جدول ٧: خلاصه مدل رگرسيون تعهد سازماني بر پايه ابعاد بالندگي سازماني(ارتباطات بين فردي، رهبري و خودکارآمدي) (رجوع شود به تصویرصفحه) در راستاي آزمون سوال چهارم پژوهش ، نتايج مجذور تعديل شده ضريب همبستگي چندگانه نشان ميدهد که بر پايه مدل اول ، ارتباطات بين فردي ٠/٥٢٩، پايه مدل دوم ، ارتباطات بين فردي و رهبري ٠/٥٦٢، پايه مدل سوم ، ارتباطات بين فردي، رهبري و خودکارآمدي (استقلال عمل ) ٠/٥٩٢، از واريانس تعهد سازماني اعضاي هيات علمي دانشکده هاي تربيت بدني دانشگاه هاي کشور را تبيين ميکنند.
از اين رو طبق مدل سوم ، معادله پيش بيني تعهد سازماني بر پايه ابعاد بالندگي سازماني (ارتباطات بين فردي، رهبري و خودکارآمدي) را ميتوان اين گونه نوشت (دلاور، ١٣٧٩): (رجوع شود به تصویرصفحه) بحث و نتيجه گيري هدف از انجام پژوهش حاضر، تعيين ارتباط بين بالندگي سازماني و ابعاد آن با تعهد سازماني اعضاي هيات علمي دانشکده هاي تربيت بدني و علوم ورزشي دانشگاه هاي سراسري کشور بوده است .
(Taylor, 1999 همچنين بر اساس يافته هاي تحقيق بالندگي سازماني در ابعاد مختلف آن يعني ١ـ ارتباطات سازماني ٢ـ رهبري ٣ـ ارتباطات بين فردي ٤ـ خودکارآمدي (استقلال عملي) ٥ـ اخلاق حرفه اي ٦ـ نوآوري، باعث افزايش تعهد سازماني اعضاي هيات علمي مي شود، اگرچه اين ارتباط در همه ابعاد بالندگي سازماني يکسان نمي باشد، در مورد ارتباطات سازماني، رهبري و ارتباطات بين فردي ارتباط مثبت و نسبتاً قوي وجود دارد.