چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر رهبری هوشمند بر عملکرد آموزشیاعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی شهر زاهدان با نقش میانجی تفکر انتقادی است. روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی، مبتنی بر معادلات ساختاری است و جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی شهر زاهدان میباشد، حجم نمونه از بین 666 نفر طبق فرمول کوکران و با استفاده از واریانس جامعه برابر با 120 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای برآورد شده است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای رهبری هوشمند (محقق ساخته )، تفکر انتقادی و عملکرد آموزشی (استاندارد) استفاده شده که روایی محتوایی به تایید متخصصان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تایید گردید و پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 97/ 0، 93/ 0و 99/ 0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری spss23 و PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد، رهبری هوشمند با ضریب مسیر ( 33/ 0) بر عملکرد آموزشی؛ و رهبری هوشمند با ضریب مسیر (58/ 0) بر تفکر انتقادی؛ و تفکر انتقادی با ضریب مسیر (28/ 0) بر عملکرد آموزشی تاثیر گذار بوده است.بنابراین،رهبریهوشمندباتاکیدبرمدیریتهدف،عواطفواحساسا؛معناوهدفمندی و توسعه روحیه کار تیمی و گروهی و پرورش و تقویت حس جستجوگریمیتواند بر عملکرد اعضای هیات علمی تاثیرگذار باشد وبرتوسعةروزافزون و همه جانبهدانشگاهها بیفزاید.
خلاصه ماشینی:
نتايج و يافته هاي پژوهش جهت بررسي فرضيه پژوهش مبني بر اينکه «مولفه هاي رهبري هوشمند از طريق تفکر انتقادي بر عملکرد آموزشي اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي منتخب شهر زاهدان تاثير دارد» از رويکرد مدل سازي معادله ساختاري واريانس محور استفاده گرديد، متغيرهاي مستقل و وابسته پژوهش به صورت متغيرهاي مکنون و در قالب مدل هاي عاملي مرتبه اول وارد مدل معادله ساختاري گرديدند، برآوردهاي مربوط به شاخص هاي ارزيابي کليت مدل معادله ساختاري و پارامترهاي اصلي اين مدل (اثر مستقيم و غيرمستقيم متغير رهبري هوشمند بر عملکرد آموزشي) در شکل ١ و جداول ٢ و ٣ گزارش شده است : (رجوع شود به تصویر صفحه) بر حسب مقادير برآورد شده در جدول شماره ٢ متغيرهاي رهبري هوشمند و تفکر انتقادي ٤٥ درصد از واريانس متغير عملکرد آموزشي را تبيين ميکنند، با توجه به مقادير مربوط به حجم اثر شاخص ضريب تعيين اين مقدار بزرگ برآورد ميشود؛ در نتيجه ميتوان گفت متغيرهاي رهبري هوشمند و تفکر انتقادي در حد بالايي توان تبيين واريانس متغير عملکرد آموزشي را دارند.
نتايج فرضيه پژوهش مبني بر اينکه «مولفه هاي رهبري هوشمند بر تفکر انتقادي اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي دولتي منتخب شهر زاهدان تاثير دارد» نشان ميدهد که : (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٣: مدل معادله ساختاري اثر مولفه هاي رهبري هوشمند بر تفکر انتقادي جدول ٥: برآورد اثر مولفه هاي رهبري هوشمند بر تفکر انتقادي (رجوع شود به تصویر صفحه) مقادير برآورد شده در جدول شماره ٥ بيانگر اين است که مولفه هاي رهبري هوشمند در مجموع ٣٨ درصد از واريانس متغير تفکر انتقادي را تبيين ميکنند و مولفه - هاي متغير رهبري هوشمند در حد بالايي توان تبيين واريانس متغير تفکر انتقادي را دارند.