چکیده:
امروزه تکیه بر دانش قدیمی ضامن دستیابی و حفظ مزیت رقابتی پایدار نبوده و سازمانها باید طرحهای تازهای را مطرح نمایند. یادگیریزدایی نقطه مقابل یادگیری بوده و سازمانها برای یادگیری دانش جدید باید حافظهی خود را از موارد قدیمی پاک نمایند. یادگیری زدایی یعنی برای حرکت به سوی تطبیق با محیط، نیازمند رها کردن قواعد قدیمی غیر مفید است که عملکرد سازمان را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تغییرات عملکردی سازمان ناشی از یادگیری زدایی می باشد، لذا این پژوهش بر حسب هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها از نوع توصیفی همبستگی است (زیرا هدف بررسی تاثیر و درک الگوهای رفتاری متغیرها میباشد.) جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان بانک تجارت استان لرستان میباشد که از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونه 320 نفری مورد بررسی قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه با سه گویه یادگیری زدایی سازمانی، چابکی سازمان و عملکرد سازمان با رویکرد کارت امتیازی متوازن با پایایی (90/ 0=α )استفاده گردید. دادهها با استفاده ازSPSS20 AMOS18, از طریق روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که یادگیریزدایی بر عملکرد سازمان و چابکی تاثیر مثبت و معناداری دارد و یادگیریزدایی زمانی بیشترین تاثیر را بر عملکرد سازمان دارد که از آن در راستای چابکی سازمان استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که بانک ها از نظر دستاوردهاي عملکردي به شدت به فناوريهاي جديد وابسته اند و بايد به سرعت به تغييرات محيطي پاسخ دهد به عبارتي بايد سازماني چابک و منعطف باشد، هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثيرات يادگيري زدايي بر عملکرد سازمان از طريق ايجاد چابکي سازماني در شعب بانک تجارت استان لرستان مي باشد.
بنابر اين يادگيري زدايي رهايي و ترک رويه هاي قديمي براي ساخت رويه هاي جديد است که در آن دانش به طور هدفمند جا به جا ميشود و 1- UnLearning براي يادگيريزدايي دانش ، يک سازمان به طور عامدانه چيزي را که در حافظه ي وي تثبيت شده است از بين ميبرد که اين فرايند ميتواند به اندازه يادگيري مهم باشد، به خصوص زماني که يک شرکت نياز دارد دانشي را که موفقيتش را تحليل ميبرد، از خود دور کند (صادقيان ،١٣٩١).
روش مذکور با توجه ويژه به داراييهاي نامشهود سازمان که در عصر حاضر از اهميت ويژه اي برخوردار گرديده است ، اين امکان را به سازمان ميدهد تا با گنجاندن آن در مدل ارزيابي موردنظر، از طريق نظارت ، کنترل و آگاهي از کيفيت داراييهاي نامشهود، در صورت لزوم نسبت به ترميم نقاط ضعف و جبران کاستيها اقدام کند (٢٠٠١ ,Kaplan ) تا از اين طريق مديران عالي بتوانند يک نگاه کلي از چهار جنبه مهم سازماني داشته باشند: 1 - Organization Performance 2 - Balanced Score Card معيار مالي ١ : ارزيابي متوازن وجه مالي و حداکثرکردن سود را به عنوان هدف نهايي يک بنگاه اقتصادي در نظر ميگيرد.