چکیده:
در محیط های به شدت متغیر، متلاطم، غیرقابل پیش بینی و مملو از عدم اطمینان، سازمان ها برای حفظ بقا، تضمین رشد و کسب موفقیت بایستی از توان و قابلیت یادگیری سازمانی مستمر، مولد و خلاق برخوردار باشند تا بتوانند برای همه ذینفعان، به ویژه مشتریان، ارزش برتر تولیدکنند. توان و قابلیت یادگیری سازمانی و توسعه مستمر آن، به عوامل متعددی از جمله هوشمندی سازمان و مدیریت استعداد بستگی دارد. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه کارکنان دانشگاه آزاد واحد زاهدان به تعداد 460 نفر بودندکه بر اساس جدول مورگان از210 پرسشنامه توزیع شده 200پرسشنامه به صورت کامل برگشت داده شد. روشنمونهگیری، تصادفی ساده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی است و آلفایکرونباخ حاصل از پایایی کل پرسشنامه ها برابر 0.937 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی توسط نرم افزارSPSS 19 و Lisrel صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که الف) مدیریت استعداد بر هوش سازمانی، و قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت مستقیم و معنیداری دارد ب) هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت مستقیم و معنیداری دارد ج) هوش سازمانی، رابطه مدیریت استعداد و قابلیت یادگیری سازمانی را میانجی گری میکند. د) مدیریت استعداد به طور مستقیم و نیز به طور غیر مستقیم از طریق هوشسازمانی، بر قابلیت یادگیری سازمانی تاثیر معنیداری دارد.
خلاصه ماشینی:
تأثير مديريت استعداد بر قابليت يادگيري سازماني با نقش ميانجي هوش سازماني دکترمحمد قاسمي * مهتا جودزاده ** *** الهام بيگي راد چکيده در محيط هاي به شدت متغير، متلاطم ، غيرقابل پيش بيني ومملو ازعدم اطمينان ، سازمان هابراي حفظ بقا، تضمين رشد و کسب موفقيت بايستي ازتوان وقابليت يادگيري سازماني مستمر، مولد وخلاق برخوردار باشند تابتوانند براي همه ذينفعان ، به ويژه مشتريان ، ارزش برتر توليدکنند.
تحقيقات اخير از ٤٠ شرکت جهاني نشان داده که همه آن ها با مشکل عدم استفاده از استراتژي مديريت استعداد مواجه هستند که نتيجه آن کمبود نيروهاي مستعد براي پر کردن پست هاي استراتژيک سازماني مي باشد که به طور قابل توجهي توانايي شرکت را براي رشد محدود ساخته است (٢٠٠٩:٣٠٨, Collings and) mellahi.
علاوه بر اين همراهي آن با متغير قابليت يادگيريسازماني و هوش سازماني کارکنان زمينه ساز شرايطي مي گردد که در آن کارکنان دانشگاه آزاد واحد زاهدان تمامي توانايي ها، استعدادها و مهارت هاي يادگيري را براي انجام وظايف محوله به کار گيرند تا بدين وسيله بازدهي سازمان خود را به حداکثر برسانند.
رابطه مديريت استعدادو هوش سازماني نتايج تحقيقات نشان داده است که بين مديريت استعداد و هوش سازماني رابطه مثبت و معناداري وجود دارد به طوري که به گفته فيشمن در" جنگ براي استعداد "رقابت بر سر استعداد، حاکم برسال هاي دهه ٩٠ بوده و سازمان ها در هر اندازه اي و از هر صنعتي براي به خدمت گرفتن بهترين و باهوش ترين افراد سازمان رقابت ميکرده اند (کريمي و سلطاني، ١٣٩٠).
هدف از انجام تحقيق حاضر، بررسي تأثير مديريت استعداد بر قابليت يادگيري سازماني با ملاحظه نقش ميانجي هوش سازماني در بين کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان بوده است .