چکیده:
در این مقاله، با بررسی محتوایی و ساختاری رمان دلبند نوشتهی تونی موریسون، رابطهی دیالکتیک هویت فردی و گروهی سیاهپوستان بررسی گردیدهاست. داستان این رمان تلاش بردهداران در جهت اعمال خشونت علیه سیاهپوستان و استثمار آنان است. بردهداران میکوشند تا با اعمال زور و اجبار و جدا کردن افراد از خانواده و نزدیکانشان، بردگان را از احساس تعلق به جامعهی خویش و پذیرش نقش و مسئولیت در قبال آن محروم سازند. هدف از این محرومیت سلب هویت افراد و اختلال درهدفمندی و اراده آنان است. درمقابل، بردگان میکوشند تا با پیوستگی دلها و درمیان گذاشتن خاطرات، سرگذشت، و افکار و احساسها و حتی با احضار ارواح مردگان خویش، پارههای اجتماع از هم گسیختهی خویش را پیوند زنند تا بتوانند تصویر و معنای زندگی خویش را در آن آینهی بزرگ ببینند. این دیالکتیک فرد و جامعه به مضمون اصلی رمان تبدیل شده است. ساختار روایی رمان نیز این مضمون را به خوبی نشان میدهد. روایت نیز کاری گروهی است و از زبان افراد زیادی بیان میشود. همزمان که افراد سیاهپوست یکییکی به گروه میپیوندند و سرگذشت و افکار و احساسات خویش را درمیان میگذارند، خود روایت نیز ـ که بهنوعی تاریخنگاری و سند هویتی این قوم است ـ اندک اندک شکل میگیرد. راویان، که گاه از یکدیگر تمییزناپذیرند، روایت یکدیگر را کامل کرده و معنا میبخشند، تا وابستگی هوبتی متقابل خویش را به نمایش بگذارند.
خلاصه ماشینی:
همزمان که افراد سياه پوست يکييکي به گروه ميپيوندند و سرگذشت و افکار و احساسات خويش را درميان ميگذارند، خود روايت نيز ـ که به نوعي تاريخ نگاري و سند هويتي اين قوم است ـ اندک اندک شکل ميگيرد.
بيان همزمان هويت فرد و گروه و تعريف اين دو درآينه يک ديگر رمان هاي موريسون را از لحاظ شکل و محتوا به ديالکتيک ميان فرد و جامعه بدل کرده است (کوهن ٩ ٣٨٥).
آن گاه که احساس تعلق از فرد گرفته شود او ديگر نميتواند خويش را به اعتبار ارتباطات اجتماعي تعريف کند و از همين رو احساس هويت و ذهنيت فردي براي او غيرممکن ميشود.
Ayer Sitter 67 رابطۀ ديالکتيک ميان فرد و گروه است که بردة سياه ميتواند هويت فردي و معناي رنج و زندگي خويش را تعريف کند.
اما او براي ايجاد احساس اراده و تملک بر تن خويش در ابتدا بايد هويت خود را در ارتباط با ديگر اعضاي گروه تعريف کند.
تنها با پذيرش حضور و به رسميت شناختن مردگان و گذشتگان است که شخصيت هاي زندة رمان ميتوانند هويت جمعي و فردي خويش را بازسازي کنند، مرگان و گذشتگاني که دستخوش فراموشي و سرکوب شده اند.
ديالکتيک روايي فرد و گروه در رمان دلبند تأکيد بر زندگي و هويت جمعي در شيوة روايت رمان نيز مشهود است .
The Toni Morrison Encyclopedia, London: green wood press, 2003.
“Postcolonial Experience in a Domestic Context: Commodified Subjectivity in Toni Morrison's Beloved.
“Narration, Doubt, Retrieval: Toni Morrison's Beloved.
A. “Daughters Signifyin(g) History: The Example of Toni Morrison's Beloved.
Conversations with Toni Morrison.
“Giving Body to the Word: The Maternal Symbolic in Toni Morrison's Beloved.