چکیده:
مقاله حاضر خوانشی فرهنگی است از کاربرد نظریه ی هویت استوارت ه ال در رمان کشت استخوان ها(١٩٩٨) اثر ادویج دانتیکت . مقوله ی «هویت به معنای صیرورت » در مورد قهرمان زن سیاه پوست این رمان ، آمابل دی زایر، بررسی می شود. قهرمانی که ماجراهای دردناکی را تجربه می کند که در شکل پذیری هوی تش ضرورت دارند. تمایز بین «هویت به معنای بودن » و «هویت به معنای شدن » در اثر دانتیکت از اهمیتی واف ر برخوردار است . به نظر می رسد این تمایز با تعریف استوارت هال از این دو نوع هویت همخوانی دارد. اگرچه این تمایز بعدا تبدیل به موضوعی ژرف تر می گردد زیرا آمابل در جستجویی دائم برای یافتن هوی ت خود است . به این طریق خوانش ی فرهنگی از این اثر تلاش دانتیکت برای خلق روابط و ت عاملات ناپایدار را در نوسان بین «هویت به معنای بودن » و «هویت به معنای شدن » نشان می دهد. آمابل دی زایر در مقام سوژه ای مهاجر نسبت به عناصر گوناگونی که زمان و محیط اطرافش به او تحمیل می کنند آسیب پذیر است . رمان نویس با دیدگاهی سنتی در مورد هویت - که آن را مقوله ای ثابت می انگارد- مخالف است .
خلاصه ماشینی:
"به طریق مشابه هال به مفهوم پاره پاره گشتن به عنوان مرحله ای مهم در فرایند تعیین هویت تأکید می ورزد تا جایی که بیان میدارد که سوژه که قبلا تجربه ی داشتن هویتی یکپارچه و پایدار را داشته تبدیل به هویتی پاره پاره ومتشکل از چندین هویت می شود که بعضا متضاد با هم و یا در تناقض هستند («پرسش از هویت فرهنگی »، نـقـد زبـان و ادبـیات خـارجـی دوره چــهاردهـم ، شـمـاره ١٨،بهــار وتــابســتان ٢٩٧١٣٩٦ ٥٩٨) و یا اعلام می دارد که فرایند شناسایی و تعیین هویت که از خلال آن ما خود را در معرض هویت های فرهنگی قرار می دهیم بیش از پیش بی انتها، متنوع و مشکل آفرین شده است (همان ).
واقعیتی جدید از زنی که در هائیتی زاده شده ، در جمهوری دومینیکن بزرگ شده و مجبور به بازگشت به هائیتی گشته و درعین حال هیچ کشور و فرهنگی از خود ندارد بلکه محصولی از دو فرهنگ است که در واقع وجود هویت به مثابه ی محصول تفاوت های فرهنگی را بیان می کند آنچنان که هال در «هویت فرهنگی و دیاسپورا» بیان می دارد: «احتمالا به جای انگاشتن هویت به مثابه حقیقتی کامل ، آنگونه که اعمال فرهنگی نشان می دهند، باید هویت را محصولی در نظر بگیریم که هیچ گاه کامل نیست و همواره حاصل بازنمایی درون است و این دیدگاه اعتبار و صحت مفهوم هویت فرهنگی را به چالش می کشد» (٢٢٢)."