چکیده:
فرهنگ بهطور کلی و ارزشها و نرمهای غالب در یک جامعه با ترسیم مطلوبیت ها ، قالب ها و حتی فرایند ها نقش مهمی در ایجاد و شکل دهی فعالیت ها، شیوه ها و فناوری های آموزشی ایفا می کنند.لازم به ذکر است که فناوری ها پدیده های خنثی نیستند؛ بلکه پدیده های مختص به فرهنگ است که در بطن زمینه های فرهنگی ایجاد می شوند. فناوری های آموزشی برآمده و متاثر از فرهنگ و زمینه ای هستند که در آن محیط شکل گرفته اند و بالطبع منعکسکننده خصیصه ها، انتظارات و نیازهای خاص آن جامعه می باشد. بنابراین معرفی و آوردن فناورهایی (مانند CMS، LMS و غیره که با نرمهای متفاوت با نرمهای ما طراحی شدهاند) می تواند پاردایم ها و جریان های فکری غالب را به چالش بکشد. از این رو بسیاری مهمترین پیش نیاز آموزش الکترونیکی را تغییر پارادیم های فرهنگی آموزشی می دانند. این مقاله تلاشی جهت بحث و بررسی مولفه های فرهنگی - آموزشی در طراحی و کاربست یادگیری الکترونیکی می باشد. شناخت صحیح بسترها و مو لفه های فرهنگی- آموزشی کشور خودمان در کنار شناسایی زیرساخت های فرهنگی-آموزشی فناوری های عرضه شده می تواند عاملی مهم و کلیدی در طراحی، کاربست و در نهایت بومی کردن این فناوری ها می باشد.
خلاصه ماشینی:
"در این زمینه سیاست گذاران ، طراحان آموزشی و معلمان در کشورهای در حال توسعه همانند ایران با سؤالاتی از این قبیل مواجهه هستند: چگونه می توان ارزش و نرم های فرهنگی ـ آموزشی خود را را به عنوان بخش جدایی ناپذیر در طراحی و کاربست تکنولوژی های جدید مدنظر قرار دهیم ؟ به چه نحوی می توان این تکنولوژی های جدید را بومی کرد؟ قبل از کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش چه تغییراتی در نگرش ها و شیوه های آموزشی ، برنامه درسی و رویه های آموزشی باید بوقوع بپیوندد؟ فرهنگ حاکم آموزشی در موسسات آموزشی ایران چیست و به عنوان عامل مؤثر در شکل دهی محیط های یادگیری الکترونیکی چگونه باید باشد؟ چنین پرسش هایی گامی مهم در بومی سازی و استفاده بهینه از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش می باشد.
مدل چندفرهنگی ریوز عینیت گرایی معرفت شناسی سازنده گرایی آموزش محوری فلسفه تعلیم و تربیت سازنده گرا رفتاری رویکرد روانشناختی شناختی کاملا" متمرکز جهت گیری هدف منعطف انتزاعی اهمیت تجربی عینی یاددهنده نقش معلم تسهیل کننده تثبیت جایگاه معلم انعطاف پذیری تغییرپذیر یادگیری بدون خطا ارزش خطا و اشتباه در فرایند یادگیری یادگیری از تجربه بیرونی انگیزش درونی عدم وجود تفاوت های فردی چندوجهی عدم وجود اختیارات یادگیرنده نامحدود اشکال گوناگون محتوا فعالیت یادگیرنده مولد حمایت نشده یادگیری مشارکتی کامل عدم وجود حساسیت فرهنگی کامل همانطوری که در شکل ٢ نشان داده شده است مدل چند فرهنگی مذکور بر دیدگاه های آموزشی (پداگوژیکی ) بیشتر از مؤلفه ها و اجزاء رسانه ای و تکنولوژیکی در یادگیری برخط تمرکز دارد."