چکیده:
هدف این مطالعه بررسی اثربخشی فعالیتهای فوقبرنامه دانشگاه شهید بهشتی از دیدگاه دانشجویان بود که کوشش شده است با رویکردی سیستمی وضعیت مولفههای دروندادی، فرایندی و بروندادی فعالیتهای فوقبرنامه مشخص و پیشنهادهایی جهت بهبود و ارتقاء مطلوبیت فعالیتها ارائه گردد. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی، از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان فعال و غیرفعال در فعالیتهای فوقبرنامه بودهاند که از بین دانشجویان فعال 84 نفر و دانشجویان غیرفعال 375 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش تصادفی نسبی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات و دادههای لازم از پرسشنامه محققساخته و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه، آزمون t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون شفه) استفاده شد. به طور کلی یافتههای پژوهش نشان داد فعالیتهای فوقبرنامه از دیدگاه دانشجویان فعال، اثربخش ولی از دیدگاه دانشجویان غیرفعال، اثربخش نبوده است.
خلاصه ماشینی:
"Fredricks, Alfed-Liro, Hruda, Eccles, Patric & Ryan 49 های فوق برنامه در دانشگاه ها فرصت های اساسی و مورد نیاز فراگیران را جهت رشد همه جانبه فراهم می سازند (ان آی اواس تی ، ٢٠٠٥).
Participation in school-based extracurricular activities and adolescent adjustment.
The role of school-based extracurricular activities in adolescent development: A comprehensive review and future directions.
Participation in extracurricular activities in the middle school years: Are there developmental benefits for African American and European American youth?
"The Effects of Extracurricular Activities on the Academic Performance of Junior High Students" Undergraduate Research Journal for the Human Sciences.
Adolescents' participation in organized activities and developmental success 2 and 8 years after high school: Do sponsorship, duration, and intensity matter?
Structured extracurricular activities among adolescents: Findings and implications for school psychologists.
W. Farmer (2003), "Promoting Interpersonal Competence and Education Success Through Extracurricular Activity Participation," Journal of Educational Psychology, 95(2), 409-418."