چکیده:
دانشجویانی که اضطراب امتحان را تجربه میکنند با احساس تنش، ترس و نگرانی در موقعیتهایی که مورد ارزیابی قرار میگیرند روبرو میشوند که میتواند افت چشمگیری در تواناییهای آنها ایجاد کند. لذا پژوهش حاضر، در قالب یک مدل علّی، با هدف شناسایی عاملهایی که بر اضطراب امتحان مؤثر است، انجام شد. بدین منظور خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیرهای برونزاد مدل، تعللورزی تحصیلی به عنوان متغیر واسطهای و اضطراب امتحان به عنوان متغیر درونزاد در نظر گرفته شدند. شرکتکنندگان این پژوهش 443 نفر از دانشجویان دانشگاه سمنان (179 پسر و264 دختر) به روش نمونهگیری طبقهای نسبی بر اساس دانشکده و مقطع تحصیلی انتخاب گردید. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه «خودتنظیمی تحصیلی ماگنو»، «خودکارآمدی تحصیلی موریس»، «تعللورزی تحصیلی سولومون و راثبلوم» و « اضطراب امتحان پنتریچ و دیگروت» بود. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای پژوهش، برازش مناسبی دارد و خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم (با میانجیگری تعللورزی) اضطراب امتحان را پیشبینی نمودند. در این میان رابطهی خودتنظیمی و خودکارآمدی تحصیلی با اضطراب امتحان منفی و معنادار و رابطهی تعللورزی با اضطراب امتحان مثبت و معنادار بود. بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش حاضر استفاده از تدابیر لازم به منظور افزایش خودتنظیمی و خودکارآمدی و همچنین آموزش چگونگی مقابله با تعللورزی به منظور انجام به موقع تکالیف و کاهش اضطراب امتحان پیشنهاد میشود.
خلاصه ماشینی:
در تعريفـي ديگـر بيتـل و همکاران (٢٠١٦) بيان ميکنند تعلل به معناي تأخير انداختن و يک نوع رفتار ناسازگار اسـت و در ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Herbert, Monaghan, Cogen & Streisand 2- Meredith, Strong & Feeney 3- Smith and et al 4- Lu, Hu & Gao 5- Haycock, McCarthy & Skay 6- Gustavson, Miyake, Hewitt & Friedman 7- Sirois & Pychyl 8- Rebetez, Barsics, Rochat D’Argembeau & Van der Linden 9- Steel 10- Beutel and et al افراد جوان بيش تر ديده ميشود و همواره با استرس ، اضطراب ، افسـردگي و خسـتگي بـالا همـراه اسـت .
مؤلفـه ي شـناختي اضـطراب امتحـان ، جنبـه ي نگرانـي اسـت و بـه خطـاي شـناختي برميگردد، مؤلفه ي رفتاري آن شامل سازوکارهاي مقابله اي گوناگون است که افراد براي کنار آمدن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- Wu, Li,Yuan & Tian 2- Reiss 3- Kim & Seo 4- Cavusoglu & Karatas 5- De Paola & Scoppa 6- Soysa & Weiss 7- Balkis 8- Howell & Watson 9- Schraw, Wadkins & Olafson 10- Fritzsche, Young & Hickson 11- Midgley & Urdan 12- Tice & Baumeister 13- Yao 14- Solomon & Rothblum 15- Fee & Tangney 16- Knaus با اضطراب مورد استفاده قرار ميدهند و مؤلفه ي هيجاني اشاره بـه برانگيختگـي هيجـاني واقعـي دارد که افراد در حين امتحان تجربـه مـيکننـد و بـا علايـم جسـمي و تـنش مشـخص مـيشـود (اسپيلبرگر، آنتون و بيديل ١، ٢٠١٥).